Глава 1

ВЪВЕДЕНИЕ

 

            Много хора се страхуват само от мисълта за края на света и края на човешкия живот на земята. Но както краят на човешкия живот тук на земята не е всъщност край, а начало, така и краят на света, не е всъщност край, а начало. Хората винаги са гледали на края на света най-песимистично и книгата Откровение на Йоана винаги е изглеждала твърде страшна и загадъчна. Но задълбоченото й изучаване открива една съвършено различна картина –  дълбоката и огромна любов на Бог към човеците и Неговото най-голямо желание те да се обърнат към Него, като приемат Исус за личен Спасител и се покаят от греховете си, и Той  запише имената им в Книгата на живота, и така да се спасят за вечността и да живеят завинаги с Него лично на новото небе и новата земя. Затова са описани всички тези страховити неща, за да видят хората последствията от бунта и греха и да се осъзнаят и да изберат правилния път. И мнозина ще го направят. Бихме се радвали всички, които прочетат тази книга, да го направят, защото това е най-важното нещо в живота. За всички спасени бъдещето крие най-приятни изненади, както апостол Павел пише: „Каквото око не е видяло и ухо не е чуло и на човешко сърце не е дохождало, всичко това е приготвил Бог за тия които Го любят.” 

1 Коринтяни 2:9

ГЛАВА 1

 

Бъдещето е една изключително интересна тема. Какво ще стане с нас и какво ще стане с този свят? Какво е скрито в бъдещето? Едва ли някой не се вълнува от тези въпроси. Но отговора може да даде само Един – Този, Който е създал всички нас и този свят, и Който знае бъдещето. Той, макар и под формата на символи и образи, ни е открил бъдещето в Своята свята книга Библия (което значи библиотека) и в нея, в най-последната й книга, която се нарича „Откровението на Йоана” – предметът на нашето изучаване –  е разкрил бъдещето на света и на хората. В серия Библейски уроци ще разгледаме всяка от главите на Откровението на Йоана, на брой 22, и с помощта на Бог ще разгадаем образите и символите, посредством които Бог открива бъдещето и нещата, които трябва да станат.

Ще започнем с първа глава.

1 и 2 стих 1 Откровението от Исуса Христа, което му даде Бог, за да покаже на слугите Си онова, което има да стане скоро; а Христос прати та го яви чрез ангела Си на Своя слуга Йоан, 2 който възвести Божието слово и свидетелството Исус Христово - и всичко що е видял.

В първи стих четем, че откровението е от Исус Христос, нашият Спасител. На Него му го е дал Бог и целта е да покаже на кого? – На слугите си това, което има да стане скоро. Българският Тълковен речник дава на 1-во място следното определение на думата „откровение” – „неочаквано разкриване на истината”. Изведнъж, неочаквано за всички, включително и за самия апостол Йоан, Бог дава това откровение на Исус, Исус го явява чрез ангела си на Своя слуга Йоан, който, както ще видим след малко, е на съвсем неочаквано и неприветливо място – на заточение на остров Патмос. И той го приема и записва и свидетелствува за всичко, което е видял. 3 стих Блажен, който прочита, и ония, които слушат думите на това пророчество и пазят написаното в него; защото времето е близо.

Това е уникален стих, който не се намира случайно още в самото начало на книгата. За да бъде наречен блажен този, който прочита и този, който слуша написаното в тази книга, значи то е много важно и носи огромна полза на този, който знае всичко това. Голямо благословение се крие в познаването на книгата Откровение на Йоана. И сме блажени, че я четем и изучаваме. И не само това – времето е близо.

4-5 стих 4 Йоан до седемте църкви, които са в Азия: Благодат и мир да бъде на вас от Онзи, Който е, и Който е бил, и Който иде, и от седемте духове, които са пред неговия престол, 5 и от Исуса Христа, който е верният свидетел, първороденият от мъртвите и началникът на земните царе. На този, Който ни люби, и ни е развързал от греховете ни чрез кръвта Си.

Тези седем църкви се намират в Мала Азия, или днешна Турция, и както става ясно по-нататък, това са църквите в следните градове – Ефес, Смирна, Пергам, Тиатир, Сардис, Филаделфия и Лаодикия. Поздравът към тях е: „Благодат и мир на вас, от Онзи, който е, Който е бил и Който иде и от Исуса Христа”. Бог Отец и Бог Син благославят църквите с благодат и мир. Бог желае да дава благодат и мир на всяка църква и на всяко сърце в църквата.А Исус е наречен верен свидетел. На кое? На небето и на думите от Своя Отец. Той е също първороденият от мъртвите, Който след възкресението си живее вечно и  е началникът на земните царе. Да, наистина Исус Христос е началникът на земните царе и когото Той иска въздига и когото иска, сваля. От Него зависи всичко. Това ни дава увереност и стабилност, че всичко, което става на земята и извън нея е под Божия контрол.

И не само това, Той е Този, който ни е развързал от греховете ни чрез кръвта Си. Да бъдеш развързан от греховете си е първата стъпка нагоре към небето, към спасението от смъртта и към вечния живот. Развързването от греховете, които са ни стягали като примка, става единствено и само чрез кръвта на Исус. Какво значи това? Исус умря вместо нас, защото поради греха, който е във всеки от нас, ние всички заслужаваме смърт. Но Божият Син Исус Христос пое нашата вина и умря вместо нас. Проля кръвта Си вместо нас, за да живеем ние и да имаме вечен живот. Всеки, който приеме тази жертва на Божия Син, бива опростен и развързан от греховете си, и спасен за вечен живот. 

Приеми този скъп подарък – Божия Син на кръста – и бъди спасен за вечен живот. Това е най-важното, което можеш да направиш в живота си и с живота си – да го посветиш отново на Своя Творец и Спасител. И благословението ти ще бъде извънредно голямо!

6 стих И Който ни е направил Царство от свещеници на Своя Бог и Отец, на Него да бъде слава и господство във вечни векове. Амин.

Слава да е на Бог, че ни е направил Царство от свещеници. Това означава, че можем да се молим и да ходатайстваме за останалите човеци и Бог ще чува нашите молитви, и ние имаме власт да правим това, защото сме „цаство”, което значи власт и „свещеници”, което значи застъпващи се за другите.

7 стих Ето, иде с облаците; и ще Го види всяко око, и ония, които го прободоха; и всички земни племена ще възридаят за Него. Така е. Амин.

„Ето, иде с облаците. И ще го види всяко око.” Тук става дума за идването на Исус на земята втори път. Първият път дойде, когато се роди, умря и възкръсна, а сега ще дойде пак, този път от небето, с облаците и всички ще Го видят. Сам Исус казва същите думи в Лука 21:27 :”И тогава ще видят Човешкия Син идещ в облак със сила и голяма слава”. А как ще стане да го види всяко око? Пак Исус обяснява в Матей 24:26-27: „Прочее, ако ви кажат: Ето Той е в пустинята, не излизайте, или: Ето Той е във вътрешните стаи, не вярвайте. Защото както светкавицата излиза от изток и се вижда дори до запад, така ще бъде пришествието на Човешкия Син.” И ония, които Го прободоха, ще възридаят за Него. Как ще стане това, тъй като всички, които са били живи по времето на Исус, вече са умрели преди много години? Онези, които Го прободоха, бяха тези, които Го отхвърлиха и презряха, и нараниха и оскърбиха. Няма ли и днес такива потомци на онези, които Го прободоха? И днес има такива, които Го отхвърлят и презират, нараняват и оскърбяват. Но те ще възридаят за Него. Всеки, който е направил това, или трябва да се покае и да Го приеме, или ще възридае за Него. „Така е. Амин.” – завършва стихът.

8 стих Аз съм Алфа и Омега, казва Господ Бог, Който е, и Който е бил, и Който иде, Всемогъщият.

Алфа и Омега – знаем, че това са първата и последната буква от гръцката азбука. Новият Завет, включително Откровението на Йоана, са били написани на старогръцки, защото този език е бил нещо като английския днес. Алфа и Омега – първата и последната буква и  всички останали между тях означава, че всичко, което има да се каже, е казано чрез Исус Христос. Той каза за Себе си, че е пътят, истината и животът. Истината – цялата истина е казана чрез Исус, всичко, което ни трябва, и което трябва да се знае, е Исус Христос, Неговото дело и Неговите думи. Това е принципът на целия живот и златната нишка в Библията. 

„Който е бил, Който е и Който иде, Всемогъщият”. Пред Моисей в пустинята в горящия храст и за първи път в Библията Бог нарече Себе Си : „Аз съм Оня, Който съм.” Изход 3:14. Вечно съществуващият. Не можем да го проумеем. Исус беше на небето, в лоното на Отца, преди да се роди, роди се, живя, умря и възкръсна и пак живее вечно, този път отдясно на Отца. И Този, който живее вечно, казва: „Понеже Аз живея и вие ще живеете.” Йоан 14:19. Той има живот в Себе си и всеки, който вярва в Него, има от този живот.

9 стих Аз Йоан, ваш брат и съучастник в неволите и в царството и в търпението, които са чрез Исуса Христа, бях на острова, наречен Патмос, за Божието слово и свидетелството за Исуса Христа.

Йоан нарича себе си „брат и съучастник в неволите и в царството и в търпението”. „Брат и съучастник” , не „свети”, не „отец”, „учител” или „наставник,“ не, – брат и съучастник – един от всички, равен. Исус каза: „Един е вашият Отец, а вие всички сте братя.” И така, този брат и съучастник беше на острова наречен Патмос за Божието слово и свидетелството за Исуса Христа. Той е бил на заточение на този остров. 

Остров Патмос е най-малкият от група 12 гръцки острови на изток, с площ едва 28 кв. км. Има средиземноморски климат. Йоан е бил отведен на този остров през 95г сл. Хр. поради свидетелствуването си за Исус Христос. Това става по времето на един от най-жестоките императори гонители на християните – Домициан. Бог защитава апостол Йоан да не бъде убит като всички останали апостоли, защото има специална мисия за него – да му открие бъдещето и така да го открие на всички нас. Ето така Йоан се озовава на този почти безлюден остров и там:10 стих  В Господния ден бях в изстъпление чрез  Духа; и чух зад себе си силен глас като от тръба, който казваше:

Кой е Господният ден? Дали е съботният ден, за който се говори в 10-те Божи заповеди? Но съботният ден никога не е бил наричан Господния ден. Това трябва да е денят свързан с нещо специално относно нашия Господ. И кое е по-специално и по-впечатляващо и изключително, освен Неговото възкресение, което стана след съботния ден, и някои от първите християни го нарекоха  8-я ден. Цифрата 8 погледната ето така 

 е символът на безкрайността и означава едно ново начало, един нов свят на безкрайна вечност. И видението, което Йоан получава, е точно за края на стария свят и началото на един нов свят, светът на безкрайността.

И така, в Господния ден, 8-я ден, Йоан беше в изстъпление чрез  Духа – в състояние на видение. Усещанията и възприятията му са били изцяло концентрирани в  Духа. В  Духа той чува силен глас като от тръба. Всичко, което протича по-нататък става в  Духа, в духовния свят.

11 стих Каквото виждаш напиши на книга, и прати го до седемте църкви: до Ефес, до Смирна, до Пергам, до Тиатир, до Сардис, до Филаделфия и до Лаодикия.

Както вече казахме, тези църкви се намират в Мала Азия и ще бъдат предмет на специално изучаване по-нататък.

12 стих И обърнах се да видя Този, Който ми проговори; и като се обърнах, видях седем златни светилника;

Йоан чува гласа зад себе си и се обръща да види кой му говори. Първото нещо, което вижда, са седем златни светилника, които символизират 7-те църкви в Мала Азия. Защо вижда първо тях? Защото в този свят хората първо виждат християните и след това Христос всред тях. Колко трябва да се стараем хората да виждат Христос всред нас, Неговия характер и Неговите дела. Господ каза: Вие сте виделината на света. Град поставен на хълм не може да се укрие. И когато запалят светило, не го турят под шиника, а на светилника, и то свети на всички, които са вкъщи. Също така нека свети вашата виделина пред човеците, за да виждат добрите ви дела, и да прославят вашия Отец, Който е на небесата.” Матея 5:14-16.13 стих и всред светилниците видях Един, Който приличаше на Човешкия Син, облечен в дълга дреха и препасан около гърдите със златен пояс;

Всред светилниците Йоан вижда Един, който прилича на Човешкия Син, облечен в дълга бяла дреха и препасан около гърдите със златен пояс. Защо Йоан казва „прилича”? Той беше живял с Исус цели 3 години и със сигурност знаеше как изглежда Той. Исус сам използваше определението „Човешкия Син”, когато говореше за Себе Си. Той казва „прилича” поради описанието, което ще чуем след малко. Въпреки, че Йоан видя преобразяването на Исус на планината Тавор, когато му се явиха Моисей и Илия и разговаряха с Него, той никога не беше виждал Исус с глава и коса бели като бяла вълна и като сняг, с очи като огнен пламък, нозе като лъскава мед, от устата му да излиза остър меч и лицето му да свети като слънцето.  Исус, когато беше на земята, изглеждаше като обикновен мъж като всички останали. Затова Юда Искариотски каза: „Когото целуна, Той е.” Той не каза: „Той е оня с еди какви си особени отличителни белези.” Той изглеждаше като всички останали хора. А това описание не е като на обикновен човек от земята. Затова Йоан каза: „Приличаше.” Той искаше да каже: „Изглеждаше като Този, Когото познавам, но пак по-различен, с особен изглед.”

14-16 стих 14 а главата и косата Му бяха бели като бяла вълна, като сняг, и очите Му, като огнен пламък; 15 и нозете Му приличаха на лъскава мед, като в пещ пречистена: а гласът Му беше като на много води; 16 и имаше в десницата Си седем звезди; и от устата му излизаше меч остър и от двете страни; и лицето Му светеше, както свети слънцето в силата си.

Да разгледаме подробно това описание. Главата и косата – бели като  бяла вълна, като сняг. Знаем, че белият цвят символизира чистота и святост. Главата Христос е чист и свят,  Агнец Божий без недостатък, свят и пречист. Косата расте от главата и служи да покрива и да пази главата. Това е смирението на Христос. Той се облече в смирение и дойде на земята и то чисто, свято и истинско смирение. Не само мислите му са чисти и святи, но са облечени в смирение. Ето такава е нашата Глава Христос.

Очите му – като огнен пламък. Нашият Господ е огън, който пояжда. Да, така е – очите на Господ виждат всичко и нищо не е скрито от Него. Но огънят също е преобраз и на силната любов, както пише в Песен на Песните 8:7 "Много води не могат угаси любовта, нито реките могат я потопи.” Ето с такава любов ни възлюби и ни обича нашият Спасител.  На такъв огнен поглед кой може да устои? На такава любов кой може да обърне гръб? Това е любов от дъното на сърцето на Спасителя, която извира към нас и се изявява чрез погледа Му.

Нозете Му приличаха на лъскава мед като в пещ пречистена. Нозете държат цялото тяло, понасят цялата тежест. Медта не е твърд метал като желязото например, той е мек и ковък. Но изключително топло и електропроводим. Това е важно за Господ – тялото Христово не е тежко, но задължително трябва да има проводимост от главата до петите на Неговата милост и любов. От Христос – Главата на цялата църква на всички вярващи – извира топлина и електричество – любов и милост. И те трябва да достигнат до всеки християнин в тялото Христово и до всеки човек на света, защото нозете вървят навсякъде. 

Гласът му беше като на много води. Какво значи глас като на много води? Бог иска много неща да каже и да напои душата по най-различен и най-разнообразен начин и то наведнъж всичко това – да насърчи, укрепи, изобличи, настави, да увери в любовта си, но също да предпази от греха. И това са много води, които трябва да стигнат до всеки.

„Имаше в десницата си седем звезди,” които след малко ще разберем кои са, „а от устата Му излизаше меч остър и от двете страни.”  Евреи 4:12 ясно казва кой е този меч:

Евреи 4:12 Защото Божието слово е живо, деятелно, по-остро от всеки меч остър и от двете страни, пронизва до разделяне душата и  Духа, ставите и мозъка, и издирва помислите и намеренията на сърцето.

Този двуостър меч е Божието слово. Него трябва да четем и изучаваме, за да може да раздели чистото от нечистото в нас и да ни помогне да растем духовно. 

„Лицето му светеше както свети слънцето в силата си.”Лицето на Моисей светеше, когато общуваше с Бог 40 дни на планината Синай, колко повече лицето на самия Бог. Това е славата, силата и мощта на Бог.

17 и 18 стих 17 И когато Го видях, паднах при нозете Му като мъртъв; а Той тури десницата Си върху мене и каза: Не бой се, Аз съм първият и последният и живият; 18 бях мъртъв, и, ето, живея до вечни векове; и имам ключовете на смъртта и на ада.

Йоан не може да понесе силата на гледката и пада като мъртъв в нозете на Исус. Но Той го успокоява с тези изключителни думи: „Не бой се! Аз съм първият и последният и живият.” Такива думи повдигат и насърчават и най-отпадналата душа. Първият и последният и живият, Този който винаги Е! Той говори. И той лично му каза: „Не бой се!” Тогава Йоан се укрепи и понесе цялото видение.

Исус беше мъртъв, но вече живее до вечни векове и има ключовете на смъртта и на ада. Не Петър, а Исус държи ключовете на смъртта и на ада. Само Той има власт да заключи смъртта и ада и да даде вечен живот чрез Своята жертва на всеки, който повярва в Него.

19 и 20 стих 19 Напиши, прочее, това, което си видял, и що значи, и това, което има да стане подире, 20 тайната на седемте звезди, които видя в десницата Ми, и седемте златни светилника. Седемте звезди са ангелите на седемте църкви; и седемте светилника са седемте църкви.

Тук Йоан получава заповед да напише всичко, което е видял и какво значи и всичко, което има да стане, ето то е дадено на Йоан и от тук ще разберем бъдещето.

В 20 стих разбираме, кои са 7-те звезди и 7-те светилника – 7-те звезди са 7-те ангели на 7-те църкви, които са 7- златни свeтилника. Значи всяка църква си има ангел пазител и всяка църква я пази Господ от всякакви ветрове и бури, за да свети и да не угасне. Слава на Него за тази чудна защита!