Глава 14

Предупреждението и жътвата

Откровение 14 глава

 

    В предишния ни урок видяхме какво направи сатана, след като бе изгонен от небето и падна на земята разярен, понеже знае, че му остава малко време – даде силата си, престола си и властта си на човека антихрист, и действаше със знамения, заблуда и принуждение за поклонение към човеците от земята. Сега ще разгледаме 14 глава от Откровението на Йоана –  изключително богата на съдържание.

    Тази глава започва и завършва с две картини на Агнето Христос в два различни аспекта, а между тях трима ангели известяват три важни послания. Да видим първата картина:

1-5 стих 1 И видях, и, ето, Агнето стоеше на хълма Сион, и с Него сто и четиридесет и четири хиляди, които носеха Неговото име и името на Неговия Отец, написано на челата им. 2 И чух глас от небето като глас от много води и като глас от гръм; и гласът който чух, беше като глас на свирачи, които свиреха с арфите си. 3 И пееха като че ли нова песен пред престола и пред четирите живи същества и старците; и никой не можеше да научи песента освен сто и четиридесет и четирите хиляди, които са били изкупени от земята. 4 Те са ония, които не са се осквернили с жени, защото са девственици; те са които следват Агнето, където и да отива; те са били изкупени измежду човеците за първи плодове на Бога и на Агнето. 5 И в устата им не се намери лъжа; те са непорочни.

    Това е първата картина, в която Агнето стои на хълма Сион и с Него 144 хиляди, които носят Неговото име и името на Отец написано на челата им.

    Хълмът Сион се намира в Ерусалим. А за Ерусалим се споменава за първи път в Битие 14 глава, когато Мелхиседек, салимски цар, (Салим е старото име на Ерусалим), посрещна Авраам след битката за освобождаването на Лот и го благослови, и Авраам му даде десятък от всичко. За този цар пише, че беше свещеник на всевишния Бог и изнесе хляб и вино, а в Евреи 7 глава пише, че този цар е оприличен на Божия Син, а също е наречен цар на правда и цар на мир, и остава завинаги свещеник. Той е управлявал от хълма Сион и до ден днешен хълмът Сион е преобраз на управление и на мястото, откъдето Господ издава своя указ. Неслучайно Агнето стои точно на хълма Сион, което означава, че Той е цар. Виждаме, че с Него има 144 хиляди, които носят Неговото име и името на Неговия Отец написано на челата им. Дали това са същите 144 хиляди, за които четохме, че бяха подпечатани в 7 глава на Откровение на Йоана, по 12 хиляди от всяко израилево племе? Да, наистина бройката съответства и в 7 глава те бяха подпечатани на челата, а сега те носят името на Отец и на Агнето на челата си. Но тука не се казва, че те са от израилтяните.

    След това Йоан чува глас като глас от много води и от гръм, и глас на свирачи, които свирят с арфите си и този глас не е от хълма Сион, а от небето, и пеят нова песен пред престола и четирите живи същества и старците. Но тук има интересен факт в следващите думи, че никой не може да научи песента освен сто и четиридесет и четирите хиляди, които са били изкупени от земята. Това свирене и пеене се чува от небето, и само 144-те хиляди изкупени от земята могат да я научат да я пеят и никой друг. Да видим защо е това. В 4 стих пише, че те не са се осквернили от жени, защото са девственици и следват Агнето, където и да отива, и са били изкупени между човеците за първи плодове на Бога и на Агнето, а в 5 стих има още по-шокиращо изявление, че в устата им не се намери лъжа, те са непорочни. Да започнем отзад напред. Дали в цялата човешка история има поне един единствен човек, който никога да не е казвал лъжа? Дори героите на вярата в Библията, които самият Бог хвали излъгаха – Авраам излъга два пъти за жена си, че му е сестра, Исак направи същото, бабите Фуа и Шифра излъгаха фараона за еврейските деца и на всичкото отгоре заради тази лъжа по-нататък пише, че Бог им съгради домове, така може да видим, че всички лъжеха, и няма човек на земята, който никога да не е излъгал. Значи е невъзможно да се намерят цели 144 хиляди, които никога да не са излъгали.

    Следващият момент е, че те не са се осквернили от жени, защото са девственици. Дали Бог гледа на плътското естество на човека? И ако гледаше на това, Исус нямаше никога да избере 12-те апостоли, защото някои от тях бяха женени. И дали Господ само ще спаси мъже, като неговото слово казва, че вече няма мъжки пол и женски пол и че всички сме едно в Христа Исуса. И дали от земята са изкупени само 144 хиляди, а всички останали са изгубени? Защо тогава Господ даде заповедта: "Идете по целия свят, и проповядвайте благовестието на всяка твар. Който повярва и се кръсти ще бъде спасен"? Защо да изпраща учениците да си правят труда, ако той предварително е избрал само 144 хиляди и се знае кои са? И по-нататък, защо да пише в Новия Завет в 1 Тимотей 2:4, че Бог иска да се спасят всичките човеци и да достигнат до познание на истината. И защо в Йоан 3:16 пише, че Бог толкова много възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот, а не каза, че това са само 144 хиляди, за които Той умря. Как тогава Бог ще съди човеците, че не са приели Христос, както пише в Йоан 3:18, че който не вярва е вече осъден, ако това не зависи от тях, то тогава защо да бъдат съдени?

    А какво да кажем за безбройното множество, което Йоан видя в 7 глава пред престола и пред Агнето с палмови клони в ръцете си, спасени идващи от голямата скръб. Всички тези въпроси ни навеждат на мисълта, че тук става дума за нещо друго.

6-7 стих 6 И видях друг ангел че летеше посред небето, който имаше вечното благовестие, за да прогласява на обитаващите по земята и на всеки народ и племе, език и люде. 7 И каза със силен глас: Бойте се от Бога, и въздайте Нему слава, защото настана часът, когато Той ще съди; и поклонете се на Този, Който е направил небето и земята, морето и водните извори.

    Тук виждаме ангел, който лети посред небето и има вечното благовестие. Вечното благовестие е, че всеки, който повярва в Божия Син и се кръсти, ще бъде спасен и всичко това се случва междувременно преди поставянето на белега на звяра на жителите на земята. Тоест жителите на земята не са оставени в неведение, на тях им се известява вечното благовестие специално от ангел, и в 7 стих ангелът призовава хората да се боят от Бога, да Му отдават слава, защото Той ще съди и трябва да Му се поклонят, защото Той е творецът на всичко. Жителите на земята са известени за всичко и им се дават ясни напътствия и препоръки за това какво да правят, така че те остават без извинение за избора си.

8 стих И един друг ангел, втори, следваше изподире и казваше: Падна, падна великия Вавилон, който напои всичките народи от виното на своето разпалено блудствуване.

    Тук виждаме втори ангел, който прогласява отново пророчески думи както затръбяването на седмия ангел в 11 глава, когато пророчески се прогласи че световното царство стана царство на Господ и на Неговия Христос и сега тук пророческите думи са, че падна великият Вавилон, който е напоил всички народи от виното на своето разпалено блудстване. Кой е този Вавилон и за какво става дума ясно ще разгледаме в 17 и 18 глава от Откровение на Йоана.

9-13 стих 9 И друг, трети, ангел вървеше подир тях и казваше със силен глас: Ако някой се поклони на звяра и на неговия образ и приеме белег на челото си или на ръката си, 10 той ще и да пие от виното на Божия гняв, което е приготвено чисто в чашата на гнева Му; и ще бъде мъчен с огън и жупел пред светите ангели и пред Агнето. 11 И димът от тяхното мъчение ще се издига до вечни векове; и ония, които се покланят на звяра и образа му, не ще имат отдих ни денем, нито нощем, нито кой да е, който приема белега на името му. 12 Тук е нужно търпението на светиите, на тия, които пазят Божиите заповеди и вярата в Исуса.

13 И чух глас от небето, който казваше: Напиши: Блажени от сега нататък мъртвите, които умират в Господа; да! казва Духът, за да си починат от трудовете си; защото делата им следват подир тях.

    Сега тук виждаме трети ангел, който върви след първите два и предупреждава земните жители, че който се поклони на звяра, тоест на антихриста и на неговия образ и приеме белег на челото си или на ръката си, той ще пие от виното на Божия гняв и ще бъде мъчен с огън и жупел, и димът от тяхното мъчение ще се издига до вечни векове. Виждаме, че човеците отново не са оставени в неведение, а този ангел ясно и точно ги предупреждава за това какво ще се случи, ако се поклонят на звяра и приемат неговия белег.

    Информацията за това е доста подробна, и ясно и директно казана, така че всеки, който има ухо, да чуе и да не се поклони на звяра и да не приеме неговия белег, защото последствията са абсолютно трагични и непоправими. Бог е изключително верен и няма да осъди никой без да го е предупредил и да му е дал шанс. И отново в 12 стих пише, че е нужно търпението на светиите, които пазят Божиите заповеди и вярата в Исус. Само те чрез вяра и търпение могат да победят и да устоят.

    13 стих е интересен стих с интересно блаженство, който вече сме го споменавали в предишните ни уроци. Защо са блажени мъртвите отсега нататък, които умират в Господа? Защото ще си починат от трудовете си и ще получат награда за делата си, което означава, че това време, за което говорим в 13 и 14 глава, е толкова страшно и е такава голяма скръб, че по-добре е човек да е умрял в Господа и да го няма вече, отколкото да живее и да гледа всичко, което се случва на земята.

14-20 стих 14 И видях, и ето бял облак, и на облака седеше един, който приличаше на Човешкия Син, имайки на главата си златна корона и в ръката си остър сърп. 15 И друг ангел излезе от храма и викаше със силен глас на този, който седеше на облака: Простри сърпа си и жъни защото е настанал часът да жънеш, понеже земната жетва е презряла. 16 Оня, прочее, който седеше на облака, хвърли сърпа си на земята; и земята биде пожъната. 17 И друг ангел излезе от храма, който е на небето, като държеше и той остър сърп. 18 Още и друг ангел, който имаше власт над огъня, излезе из олтара и извика със силен глас на този който държеше острия сърп; и рече: Простри острия си сърп и обери гроздовете на земното лозе, защото гроздето му е вече узряло.19 И ангелът хвърли сърпа си на земята, обра земното лозе, и хвърли набраното в големия лин на Божия гняв. 20 И линът бе изтъпкан вън от града, и кръв потече от лина дори до юздите на конете върху едно разстояние от хиляда и шестстотин стадии.

    Това е озадачаващо събитие описано в тези 7 стиха. Виждаме Исус на бял облак със златна корона и в ръката с остър сърп, и ангел, който излиза от храма и му казва със силен глас да простре сърпа и да жъне, защото е настанал часът да жъне, защото земната жътва е презряла. Исус хвърля сърпа на земята и пише, е земята беше пожъната. А друг ангел, който излиза от храма, който е на небето също държи остър сърп, и още друг ангел казва и на него със силен глас да простре острия сърп и да обере, обаче не житото, а гроздовете на земното лозе, защото лозето е узряло. И ангелът също хвърля сърпа на земята и обира земното лозе и хвърля набраното в големия лин на Божия гняв, който е изтъпкан вън от града и от него потича кръв до юздите на конете, на едно голямо разстояние земя.

    Исус хвърля сърпа и жъне и ангелът също хвърля сърпа и жъне. Защо тази сцена е озадачаваща? Защото, ако реално това се случва на земята, означава, че оттук нататък не трябва да има вече човеци на земята, защото всичко е вече пожънато, и това трябва да е краят на книгата Откровение, но това е едва средата и оттук насетне предстоят още 7 чаши с Божия гняв, които ще се изливат на земята, а там продължава да има хора. Освен това, предстои съдът над великата блудница Вавилон, предстои войната на антихрист, и войната на сатана, в която пише, че войската се разпростря по цялата широчина на земята. За каква жътва тогава става въпрос, след като има още толкова много събития да се изпълнят, докато Господ седне на големия бял престол и осъди всички мъртви, и небето и земята изчезнат, и Йоан вижда ново небе и нова земя? Да прочетем Матея 9:36-38 стих.

Матея 9:36-38 стих 36 А когато видя множествата, смили се за тях, защото бяха отрудени и пръснати като овце, които нямат пастир.37 Тогава рече на учениците Си: Жетвата е изобилна, а работниците малко; 38 затова, молете се на Господаря на жътвата да изпрати работници на жътвата Си.

    Тук също става дума за жътва и Исус казва "Молете се на Господаря на жътвата да изпрати работници на жътвата Си". И в тези думи на Исус нивата е светът, а тези, които носят благата вест, са жътвари, тоест работници на нивата. И когато те носят благата вест и човекът приеме, той бива пожънат, тоест определя се неговата бъдеща съдба – написва се името му в Книгата на живота и се знае че той е пожънат за вечен живот и ще бъде в житницата на Исус.

    Както в случая, в който обяснихме, всяка душа пророчески е вече обявена като пожъната, тоест като спасена, така и тук това е пророческо жънене, определяне кой за къде е – кой е за житницата, за която Господ събира житото и кой е за лина на Божия гняв, за който ангелът жъне. И ще видим по-нататък как всичко това точно ще се изпълни. Господ винаги прави така – първо казва, пророкува и след това го изпълнява.

    Периодът между казването и изпълнението може да бъде колкото поиска Той, но винаги това, което казва, става. Така че от човеците, които до тук са минали през всичките язви и през управлението на антихриста на този етап, се определя кой за къде е, и това е точно така, защото на този етап е приемането на белега на звяра, а Господ вече ги предупреди чрез третия ангел по-рано в тази глава какво ще се случи, ако приемат белега на звяра. И ето сега, които не приемат белега на звяра и се поклонят на Бога, са пожънати за вечен живот, според думите на първия ангел и ще бъдат пожънати от Господ, а които се поклонят на звяра и приемат белега на челото или на ръката си, ще бъдат пожънати от втория ангел и хвърлени в лина на Божия гняв. Това съвсем ще се изпълни в следващите глави.

    Това беше 14 глава от Откровението на Йоана, която започна и завърши с видение за Христос в две различни ситуации и предупреждението на трима ангели. Тази глава е предимно пророческа, чието изпълнение ще видим по-нататък. В следващите глави предстоят още седем чаши, пълни с Божия гняв и с това той се изчерпва. Бог е верен съдия, но гневът Му има край. Слава да е на този справедлив съдия!