Глава 5

Книгата в ръката на седящия на престола

Откровение 5 глава

 

След пленяващата картина на Божия престол на небето, описана от Йоан, която той видя в  Духа, в този урок ще продължим с пета глава от Откровението на Йоана, в която ще се развие драма – Йоан плаче, но ще получи удивителен отговор. Да видим за какво става въпрос.

Откровението на Йоана 5 глава 1 И видях в десницата на седящия на престола книга, написана отвътре и отвън запечатана със седем печата.2 И видях, че един силен ангел прогласяваше с висок глас: Кой е достоен да разгъне книгата и разпечата печатите й?3 И никой, нито на небето, нито на земята, нито под земята, не можеше да разгъне книгата нито да я гледа. 4 И аз плаках много, защото никой не се намери достоен да разгъне книгата нито да я гледа. 5 Но един от старците ми каза: "Недей плака: ето лъвът, който е от Юдовото племе, който е Давидовият корен, превъзмогна, за да разгъне книгата и да разпечата нейните седем печата." 6 И видях между престола и четирите живи същества между тях и старците, че стоеше Агне като заклано, което имаше седем рога и седем очи, които са седемте Божии духове, разпратени по цялата земя.7 И то дойде та взе книгата из десницата на седящия на престола.8 И когато взе книгата, четирите живи същества и двадесетте и четири старци паднаха пред Агнето, като всеки държеше арфа и златни чаши пълни с тамян, които са молитвите на светиите. 9 И пеят нова песен, думайки: Достоен си да вземеш книгата и да разпечаташ печатите й: защото си бил заклан, и със Своята кръв си изкупил за Бога човеци от всяко племе, език, люде и народ 10 и направил си ги на нашия Бог царство и свещеници; и те царуват на земята. 11 И видях и чух глас от много ангели около престола и живите същества и старците; (и числото им беше десетки хиляди по десетки хиляди и хиляди по хиляди): 12 и казваха с висок глас: Достойно е Агнето, което е било заклано, да приеме сила и богатство, премъдрост и могъщество, почит, слава и благословение.13 И всяко създание, което е на небето, на земята и под земята и по морето и всичко що има в тях, чух да казват: На Този, Който седи на престола, и на Агнето да бъде благословение и почит, слава и господство, до вечни векове.14 И четирите живи същества казаха: Амин! И старците паднаха, та се поклониха.

Действието в тази глава отново се развива пред престола на Бога, същото място от предишната глава. И там, на седящия на престола в десницата Му Йоан вижда книга, написана отвътре и отвън и запечатана със седем печата. За съвременните хора това звучи странно – книга написана отвътре и отвън и запечатана със седем печата. На днешно време няма книги, които да изглеждат така, но да не забравяме, че Йоан вижда това видение през първи век, когато книгите са представлявали свитък от кожа или пергамент, и са се навивали на руло, и е могло да се пише и от двете страни на пергамента или кожата, преди да се навие на руло. След това, така навити книгите е могло да се запечатват, тоест да се излее разтопен восък и да се сложи печатът на този, който запечатва книгата. Така запечатана, книгата не може да се отвори без да се разруши печата, а самото запечатване е означавало, че не всеки може да чете това, което е написано в тази книга, освен този, на когото авторът даде своето право да разпечата печата. Тук обаче четем, че книгата е била запечатана със седем печата, което означава изключителна поверителност и секретност. Това означава, че написаното от Бог Отец в тази книга не може никой нито на земята, нито на небето да чете, дори да гледа. Бог Отец е написал своите велики тайни в тази книга, запечатал я е със седем печата, а на печатите обикновено се е слагал царският пръстен, което означава, че Царят на цялата вселена е написал тайните думи и е положил Своя царски печат, който е доказателство за авторството на книгата, за сериозността на съдържанието и за сигурността в изпълнението му.

2 стих И видях, че един силен ангел прогласяваше с висок глас: Кой е достоен да разгъне книгата и разпечата печатите й?

Тук виждаме един силен ангел, който прогласява с висок глас, това звучи страшно и неговите думи са следните: „Кой е достоен да разгърне книгата и да разпечата печатите й?” Да си представим ситуацията – Бог Отец е написал тайни думи на откровение и ги държи в десницата си, което означава, че Той има намерение да открие на някой тези думи, и ангелът задава въпроса към цялата вселена. Трябва някой достоен да разгърне книгата и да разпечата печатите й. Това е загадката в тази ситуация, Бог Отец има да каже нещо, да го открие, но кой е достоен да получи това послание и да го каже на останалите? Ние знаем, че в Божиите думи има творческа сила, и когато Той говори, Той твори, и когато пише слово, в словото има също творческа сила, и това, което пише също ще стане, ще се сбъдне. И както пише в Евангелието от Йоана 1 глава, така и този път трябва чрез някой всичко, което е написано в книгата, да стане.

Йоан 1:1-3 1 В началото бе Словото; и Словото беше у Бога; и Словото бе Бог. 2 То в начало беше у Бога. 3 Всичко това чрез Него стана; и без Него не е ставало нищо от това, което е станало.

Бог иска отново чрез някой да изпълни словото Си. Кой е достоен за такава почит? Това беше сериозният въпрос, който силният ангел провъзгласи с висок глас.

3 стих И никой, нито на небето, нито на земята, нито под земята, не можеше да разгъне книгата нито да я гледа.

Това е отговорът – никой не е достоен. Нито един от всичките човеци на земята, нито един от всичките духовни същества, никой в цялата вселена и в цялото творение не е достоен да получи Божието откровение от ръката на Бог Отец. Затова Йоан се развълнува много в  духа си и започва да плаче, защото осъзнава ужасната истина, че няма достоен нито един да застане пред Бог и да получи откровението от Бог.

4 стих И аз плаках много, защото никой не се намери достоен да разгъне книгата нито да я гледа.

И не само, че не е достоен да разгърне книгата, но никой не е достоен дори да я гледа. Ето затова Йоан плаче, защото за него това е трагедия и безизходица, както беше безизходица и грехопадението на човечеството. Но Бог и само Бог има отговор за всичко, и както отговорът за грехопадението, така и отговорът тук е един и същ. Кой е той?

5 стих Но един от старците ми каза: "Недей плака: ето лъвът, който е от Юдовото племе, който е Давидовият корен, превъзмогна, за да разгъне книгата и да разпечата нейните седем печата."

Един от старците вижда как Йоан плаче, и му дава отговора като го успокоява да не плаче, и му казва, че Лъвът, който е от Юдовото племе и който е от Давидовия корен превъзмогна, за да разгърне книгата и да разпечата нейните седем печата. Обаче има озадачаващ въпрос: Как така Йоан, който познаваше Исус много добре и знаеше, че Той е Божият Син, плака и не разбираше, че Исус е отговорът на всичко. Никой друг от присъстващите не плака, защото те всички вече знаеха отговора, а само Йоан заплака, въпреки че и той беше видял и Исус и знаеше кой е Той. Разбира се, имаше разлика между Йоан, 24-те старци, четирите живи същества и всичките останали ангели, защото те стояха пред Бога от самото сътворение и бяха видели как Бог сътворява земята чрез словото Исус, бяха видели как Исус напуска лоното на Отца и слиза на земята, за да изкупи падналото човечество, и как Той се връща обратно с още по-голяма слава. От всички  тези неща Йоан, разбира се, беше свидетел на най-важното – смъртта и възкресението на Господ Исус, но въпреки това не можа да даде отговор кой е достоен, а си помисли, че наистина няма достоен и се разплака. Може би, защото за пръв път се намираше на небето, а може би този въпрос беше зададен нарочно заради него, или пък Йоан е преобраз на всички нас, които в трудна ситуация се паникьосваме и забравяме за отговора за всичко, който е Исус и само Исус.

Лъвът от Юдовото племе, който е от Давидовия корен е нашият спасител Исус, и тук пише, че Той превъзмогна, за да разгърне книгата и да разпечата нейните 7 печата. Това, че Исус превъзмогна означава, че е имало някакво събитие в историята, което го е направило да превъзмогне над всичко, да се превъзвиши, да надделее, да победи. Кое беше това събитие? Пътят нагоре е път надолу. Исус се смири, като взе образа на слуга, смири се до смърт, даже смърт на кръст и за това Бог Го превъзвиши и Той превъзмогна. Пътят на Неговото превъзмогване мина през дълбоко смирение, себеотричане и жертва. Ето така Той превъзмогна и победи и сега има власт над всеки и над всичко, затова Той единствен беше достоен да разгърне книгата и да разпечата нейните седем печата. Ето описанието на Исус пред престола на Бога:

6 стих И видях между престола и четирите живи същества между тях и старците, че стоеше Агне като заклано, което имаше седем рога и седем очи, които са седемте Божии духове, разпратени по цялата земя.

Единият от старците каза на Йоан, че Лъвът от Юдовото племе ще вземе книгата и ще разпечата печатите й, а лъвът е царствено животно, силно и мощно. Но за наша най-голяма изненада, вместо да види лъв, Йоан вижда Агне като заклано със седем рога и седем очи. Това е точно обратното на това, което каза старецът. Лъвът и агнето са противоположни животни. Лъвът е царствен, силен и смел, и Исус наистина е такъв, когато воюва за нас и ни защитава, а агнето е кротко, смирено и беззащитно, и това беше Исус на кръста, когато пострада за нас. Той доброволно стана жертва за нас. Всъщност Лъвът и Агнето са един и същи – Христос. Седемте рога и седемте очи са седемте Божии духове разпратени по цялата земя. Както Исус има много образи, така и Святият Дух е всъщност седемте Божии духове и е разпратен по цялата земя.

7 стих И то дойде та взе книгата из десницата на седящия на престола.

Ето това Агне като заклано идва и взема книгата от седящия на престола. Но защо Агнето е като заклано? Защото се е виждало, че е заклано, а пък е живо, затова Йоан се изразява така, заклано, но не е мъртво, а живо, но белезите на жертвата на Агнето стояха абсолютно видни по Него, както и Исус умря и възкръсна, но раните по ръцете Му и нозете Му и ребрата Му все още стоят.

8 стих И когато взе книгата, четирите живи същества и двадесетте и четири старци паднаха пред Агнето, като всеки държеше арфа и златни чаши пълни с тамян, които са молитвите на светиите.

В този стих виждаме каква огромна почит получава Агнето, когато взема книгата от седящия на престола, не само 24-те старци падат да се поклонят, но и четирите живи същества също, и това е така, защото Господ превъзвиши Исус над всички и над всичко, както пише в посланието към Филипяните.

Филипяни 2:9-11 9 Затова и Бог го превъзвиши, и Му подари името, което е над всяко друго име; 10 така щото в Исусовото име да се поклони всяко коляно от небесните и земните и подземните същества, 11 и всеки език да изповяда, че Исус Христос е Господ, за слава на Бога Отца.

За чашите пълни с тамян, които са молитвите на светиите вече говорихме в урока ни върху Откровение на Йоана 4 глава. Освен това, те държат и арфи, което говори за хваление, и в следващия стих четем каква песен пеят.

9 и 10 стих 9 И пеят нова песен, думайки: Достоен си да вземеш книгата и да разпечаташ печатите й: защото си бил заклан, и със Своята кръв си изкупил за Бога човеци от всяко племе, език, люде и народ            10 и направил си ги на нашия Бог царство и свещеници; и те царуват на земята.

В девети стих пише, че това е нова песен, което означава, че досега не са я пели. Кой тогава ги е научил? Божият Дух е във всички тях и няма нужда да ги учи някой, и затова те изведнъж запяват нова песен всички като един човек. Когато Божият Дух и Божието помазание е в нас,  и нас няма нужда да ни учи някой, защото самият Бог ни учи на всичко.

1 Йоан 2:27 А колкото за вас, помазанието, което приехте от Него, остава във вас, и нямате нужда да ви учи някой; затова, както Неговото помазание ви учи за всичко, и е истинско, а не лъжливо, пребъдвайте в Него, както ви е научило да правите.

В новата песен, освен че прославят Исус, че е достоен да вземе книгата и да разпечата печатите й, те обясняват защо. Ето защо:

Исус беше разпънат на кръст, а тук пише, че е бил заклан. Това са две различни неща, макар че и двете завършват със смърт. Но понеже Исус тук е сравнен с агне, а агнето е жертвено животно, и преди да се принесе в жертва е бивало заклано, затова тук е употребен този израз, за да се покаже, че това е жертва. С кръвта от тази жертва Господ изкупи за Бог човеци. Изкупи ги от греха и от властта на сатана, и не само това, но ги направи царство и свещеници. Царство означава, че те царуват на земята, и ще царуват с Господ във вечността. А свещеници означава, че те стоят, молят се и се застъпват пред Бог за останалите от човешкия род.

11 и 12 стих 11 И видях и чух глас от много ангели около престола и живите същества и старците; (и числото им беше десетки хиляди по десетки хиляди и хиляди по хиляди): 12 и казваха с висок глас: Достойно е Агнето, което е било заклано, да приеме сила и богатство, премъдрост и могъщество, почит, слава и благословение.

В 11 стих четем за глас от много ангели около престола, живите същества и старците. Толкова много, че числото им е десетки хиляди по десетки хиляди и хиляди по хиляди. Това допълва картината от четвърта глава. Престолът на Бог е заобиколен от безброй ангели, които също казват с висок глас, че Агнето е достойно. Бог трябва да се прославя по всякакъв начин – едните провъзгласяват, другите пеят, другите казват с висок глас. Бог е достоен за хвала и прослава по всякакъв начин, било с песен или слово. Интересно е с какво прославят ангелите закланото Агне? То е достойно да приеме: 1. сила; 2. богатство; 3. премъдрост; 4. могъщество; 5. почит; 6. слава; 7. благословение. Всичко това Агнето остави, смири се и дойде на земята, но сега То е достойно да приеме всичко това. Да разгледаме всички неща поотделно. Защо Агнето е достойно да приеме сила? Защото то остави силата си доброволно и стана слаб за нас. Ясно четем за това в Матей 26:51-54.

Матей 26:51-54 51 И, ето, един от тия, които бяха с Исуса, простря ръка, измъкна ножа си, и, като удари слугата на първосвещеника, отсече му ухото. 52 Тогава Исус му каза: Повърни ножа си на мястото му, защото всички, които се залавят за нож от нож ще загинат.53 Или мислиш, че не мога да се примоля на Отца Си, и Той би Ми изпратил още сега повече от дванадесет легиона ангели?54 Но как биха се сбъднали писанията, че това трябва така да бъде?

И понеже остави силата си доброволно и стана слаб за нас, сега е достоен да приеме всичката сила на света. Исус остави богатството си на небето и стана беден за нас толкова, че нямаше къде глава да подслони, затова заслужава цялото богатство. Исус остави Своята премъдрост и знание, стана смирен човек, подобен на всички останали, и сега заслужава повече премъдрост от всички и от всякога. Той остави и Своето могъщество, защото в лоното на Отца Той беше могъщ, и дойде да бъде хулен, отхвърлен и презрян без да се съпротиви, а смирено да понесе всичко, затова заслужава цялото могъщество. Исус остави Своята почит от всички небесни същества и дойде на земята, където не само че не го почитаха, но го опозориха, затова заслужава всичката почит. Исус остави Своята слава и дойде на земята, за да получи трънен венец вместо златна корона. Ето затова заслужава цялата слава. Исус остави Своето благословение и стана проклет за нас на кръста, ето затова заслужава всичкото благословение. Ето това направи нашият Господ и Спасител за нас. И затова 13-ти стих продължава така:

13 стих И всяко създание, което е на небето, на земята и под земята и по морето и всичко що има в тях, чух да казват: На Този, Който седи на престола, и на Агнето да бъде благословение и почит, слава и господство, до вечни векове.

В този стих виждаме, че всяко създание слави Бог, Който седи на престола и Агнето, и казват: „Да бъде благословение и почит, слава и господство до вечни векове.”

14 стих  И четирите живи същества казаха: Амин! И старците паднаха, та се поклониха.     Четирите живи същества казват „Амин!”, което както вече знаем означава „така да бъде”, а старците падат и се покланят. Наистина такъв мъдър, смирен и чудесен Бог и Спасител заслужава цялата слава. Слава да е на Агнето Христос, че Той единствен е достоен за всичко!

Това беше 5 глава от Откровението на Йоана. Но връщайки се отново към нея, не може да не ни направи впечатление, че има три неща по седем и две по четири: Агнето като заклано има седем очи и седем рога, а в Откровение 5:12 безброй ангели около престола, живите същества и старците благославят  Агнето със 7 неща. А в 9 и в 13 стих има по 4 неща – 4 дела извършени от Господ за нас и 4 благословения към Агнето.

Тези 3 по 7 и 4 по 2 неща сега ще ги свържем и съпоставим със следната картина-схема:

Използваме златния светилник в храма, който има седем чашки, което седем е 3 плюс 4 – Светата Троица и четирите посоки на света, което показва Бог като центъра и четирите посоки, които излизат от центъра и сочат навсякъде. Нека да разгледаме сега тази нагледна картина-схема.

Средните три чашки символизират центъра на всичко – Бог Отец, Бог Син и Бог Святи Дух. Другите 4 чашки символизират четирите посоки на света, и сме ги съпоставили с четирите неща в Откровение 5 глава 9 стих и 13 стих: „Исус е бил заклан” съответства с „благословение” от 13 стих и действително това, че Исус умря на кръста е най-голямото благословение за нас, защото то строши капана, в който бяхме уловени живи, плати цената и ни направи отново свободни и спасени за вечен живот. Второто нещо в Откровение 5:9 е „с кръвта си изкупил човеци от всеки народ” и съответства с „почит” от Откровение 5:13. Наистина това е огромна почит – да бъдеш изкупен със скъпоценната кръв на Божия Син, отново да бъдеш възстановен и отново да бъдеш наречен Божий син или Божия дъщеря. Това е огромна чест. Третото дело на Господ в 9 стих е, че ги е направил на Бог царство и свещеници, и това съответства на думата „слава” от 13 стих. Това да си участник в царството на Бог и да бъдеш Негов свещеник, е наистина вече слава, защото царството на Бог е славно, и да си свещеник, тоест да се застъпваш за другите пред Бог е наистина слава. И четвъртата част от 9 стих е „и те царуват на земята”. Това съответства на думата „господство” от 13 стих. Това, че те царуват, е наистина господство. Бог дава власт на Своите деца. Слава да е на Бог за тези чудни две по четири неща!

А сега, да разгледаме трите по седем неща в Откровение на Йоана, но те ще станат 4 като добавим и седемте пъти, когато Господ Исус казва „Аз Съм”, тоест те стават 4 по седем. Затова сме съпоставили седемте рога, които са преобраз на господство и власт, със седемте неща в Откровение 5:12 – сила, богатство, премъдрост, могъщество, почит, слава и благословение. Седемте очи сме ги съпоставили със седемте образа, с които Господ Исус сравнява себе си. Той казва, че е: хлябът на живота, светлината на света, вратата на овцете, добрият пастир, възкресението и живота, пътят, истината и живота, истинската лоза. Сега да видим какво се получава, когато тези 7 неща са съпоставени едно срещу друго. „Хлябът на живота” е съпоставен със „сила”, защото, когато се храним с хляба на живота, в нас пребъдва Божията сила – самият Господ Исус. „Светлината на света” е съпоставена с „богатство”. Наистина в този свят на мрак и тъмнина най-голямото богатство е да имаш светлината на света – отново Божият Син. „Вратата на овцете” е съпоставена с „премъдрост”, това е Божията премъдрост да направи врата, през която овцете да влизат и да излизат Исус е нашата врата, през която влизаме, за да отидем на небето. „Добрият пастир” е съпоставен с „могъщество”. Това е така, защото Добрият Пастир е мощен защитник и пазител на Своите овце, и никой не може да ги грабне от ръката Му. „Възкресението и живота” е съпоставено с „почит”. Вече казахме, че това, че с кръвта си Исус е изкупил човеци, също е съпоставено с „почит”. И тук връзката е чудна. Изкупените човеци с кръвта на Исус ще получат възкресението и живота и това е почитта, която получават от Бог. „Пътят, истината и живота” е съпоставено със „слава”, а в предишните ни разсъждения със „слава” беше съпоставено това, че Исус е направил изкупените царство от свещеници на Бог. И тук пак има голяма връзка – изкупените, които са царство и свещеници на Бог ходят в пътя, истината и живота, и това е славата от Бог и славата, в която ходят. Истинската лоза е съпоставена с благословение. С благословение съпоставихме и това, че Исус е бил заклан. И тук връзката е отново голяма – Исус на кръста беше истинската лоза, която роди плод чрез пръчките, които сме ние, а това е благословение както за нас, така и за тези, които ще се спасят чрез нас, това е плодът за вечен живот. Три от горните сравнения съвпадат с три от долните сравнения – Светата Троица, и остават четирите посоки на света. От Бог произлиза всичко, от Него извира всичко.

Това бяха вълнуващи събития – вълнуващи откровения и вълнуващи сравнения, но и вълнуваща завръзка с въпроса: Какво пише в книгата, която е запечатана с цели 7 печата и е толкова строго секретна, че не може да я отвори никой, освен Лъвът от Юда, който е закланото Агне, Синът Божий. Това ще разглеждаме в следващите глави от книгата Откровение на Йоана.