Глава 6

Разпечатването на печатите

Откровение 6 глава

 

В нашия урок върху 5 глава от Откровение на Йоана, където видяхме как седящият на престола държеше книга написана отвътре и отвън, и запечатана със седем печата, която никой не беше достоен да разгърне, нито да гледа, завършихме с интригуващия въпрос: Какво пише в тази книга? Сега, в този урок върху 6 глава от книгата Откровение на Йоана ще видим разпечатването на шестте печата и какво се случва при разпечатването на всеки от тях. Агнето като заклано, което е Лъвът от Юда, нашият Господ Исус Христос единствен бе достоен да вземе книгата и сега тя е в ръката Му, и Той започва да разпечатва нейните печати.

1 стих И видях, когато Агнето отвори един от седемте печата, и чух едно от четирите живи същества да казва като с глас от гръм: Дойди и виж!

Тук виждаме как Агнето отваря първия от седемте печата, и едно от четирите живи същества, първото, което в Откровение 4 глава пише, че приличаше на лъв, не казва на Йоан „Дойди и прочети”, а му казва „Дойди и виж.” Значи написаното в книгата Бог го явява на Йоан във вид на образи и символи. Защо е това? Защото човек възприема по-ясно и запомня по-ясно образи и символи, отколкото каквото и да е друго нещо. Интересното обаче в книгата Откровение на Йоана е, че не е дадено тълкувание на образите и символите, но Бог е авторът на тази книга, и ако се помолим на Него, Той ще ни разтълкува и разясни всичко, затова, с Негова помощ сега ще вникнем в тези удивителни образи и символи.

2 стих И видях, и ето бял кон; и яздещият на него имаше лък; и даде му се корона и той излезе побеждаващ и да победи.

Относно това какъв е този бял кон и кой е ездачът на този кон, който има лък и му се дава корона, за да излезе побеждаващ и да победи има много тълкувания. Някои изучаващи Библията казват, че това е Исус Христос и действително приликите с описанието на този конник и описанието на конника в Откровение 19 глава са доста сходни. Но да не забравяме, че Исус Христос, Лъвът от Юда, закланото Агне държи книгата, на която е отпечатал първия печат и излиза това видение. Как тогава това ще е Той, като Той държи книгата и показва всичко това на Йоан? Защо да показва Себе Си, като Той вече стои пред Йоан?

Други Библейски тълкуватели казват, че това е антихрист, който се явява на сцената, но как може и това да е така, тъй като антихрист в крайна сметка не побеждава, а бива хвърлен в огненото езеро, заедно със сатана и лъжепророка. И друго – ние видяхме, че тази книга, която държи Бог в ръката си е твърде важна и поверителна, толкова много, че само Исус може да я гледа и да разпечата печатите й. Как тогава такова важно и значително откровение от Бог ще започне с реклама на антихрист на бял кон с корона и ще каже, че е побеждаващ и да победи, и то това да бъде първото нещо, което казва. Със сигурност Бог никога не прави реклама на сатана и няма никога да каже че той е побеждаващ и да му даде корона, за да победи.

Плюс това, ако разгледаме останалите три конника, те не са хора, а са символи на абстрактни понятия. Вторият конник вдига мира от земята, тоест той е символ на войната. Третият докарва глад и е символ на глада, а четвъртият –  смърт, тоест той е символ на смъртта. Как тогава първият ще бъде човек, а останалите символи на абстрактни понятия? Значи и първият е символ на абстрактно понятие. Кой тогава е този конник на бял кон? Нека да погледнем във 2 послание на апостол Петър 3:3-7:

2 Петрово 3:3-7 3 Преди всичко знайте това, че в последните дни ще дойдат подиграватели, които с подигравките си ще ходят по своите страсти и ще казват: 4 Где е обещаното Му пришествие? защото, откак са се поминали бащите ни всичко си стои така както от началото на създанието.5 Защото те своеволно не признават това, че чрез Божието слово от начало е имало небе и земя сплотена от водата, и всред водата, 6 но пак посредством тях тогавашният свят, потопен от водата загина. 7 Така със същото слово, и днешните небе и земя са натрупани за огън, пазени до деня на страшния съд и погибелта на нечестивите човеци.

В този пасаж четем, че Бог  дава две обещания – че Исус ще дойде отново, и че ще има ден на страшния съд. Господ ще съди земята и човеците на земята, заради всичките грехове, които са извършени на нея. От праведната кръв пролята на земята, от кръвта на праведния Авел, до кръвта на Захарий, Варахиевия син, когото убиха между светилището и олтара, както каза Исус в Матея 23:35, а и много повече от там нататък до сега. Понеже човеците сега казват, че няма съд и няма справедливост, Бог е приготвил специално време, когато ще излее всичкия съд и справедливост на земята. Но да благодарим на Бог, че засега Той търпи и дава да живеем във времето на благодатта, и Той казва защо търпи. Във 2 послание на апостол Петър 3:8 и 9 стих.

2 Петрово 3:8 и 9 стих  8 Още и това нещо да не забравяте, възлюбени, че за Господа един ден е като хиляда години, и хиляда години като един ден.9 Господ не забавя това, което е обещал, според както някои смятат бавенето, но заради вас търпи за дълго време; понеже не иска да погинат някои, но всички да дойдат на покаяние.

Бог търпи, за да могат повече и повече човеци да се спасят, но мярката на греховете на човечеството ще се изпълни и Бог ще изпълни това, което е обещал. Наистина ще дойде отново, и ще излее съд над тази земя. Ето това е конникът на бял кон – Божият справедлив съд над тази земя и над човеците на тази земя. Белият цвят означава истина, чистота, честност и справедливост. Белият кон е символ на царственост и на победа. И на яздещия на този бял кон Бог дава корона, което означава, че Божият съд е от царски произход, Царят на вселената издава този съд.

А защо яздещият носи лък? Някои тълкуватели казват, че няма стрела. Но ако погледнем употребата на оръжието лък в миналото, ще видим, че всеки, който си е служел с лък е носел лъка в ръка, а стрелите са в специално приспособление наречено тул, наподобяващо дълга раница на гърба на стрелеца. Когато стрелецът е искал да стреля, той взема от зад рамото си стрелата, поставя я в лъка, прицелва се и стреля. Никога стрелецът не държи стрелите си в ръката, държи само лъка. Освен това, от всичките древни оръжия, с това оръжие като се изстреля, стрелата отива на най-далечно разстояние, което означава, че Бог е приготвил Своя съд над тази земя, въоръжил го е с лък и стрели, и стрелите му ще достигнат до най-далечна точка, тоест ще съдят и най-малката подробност, и съдът Божий е от царски произход и излиза побеждаващ, за да победи и както ще видим, ще победи.

Затова, тук първото живо същество, което в Откровение 4:7 е посочено, че прилича на лъв казва „Дойди и виж”. Лъвът е царствено и силно животно, и отново потвърждава, че Бог е най-силният във вселената и само Той може да съди. И това е първото нещо, което се открива на човеците при отварянето на първия печат – Божият съд за тази земя и за човеците на тази земя. Но в книгата Откровение виждаме, че не само Божият съд пада на земята и на човеците, но Бог мощно съди и осъжда и сатана, антихриста и лъжепророка, и естествено всички, които са ги последвали. Бог е силен и мощен съдия, Който не само съди, но и вкарва в сила това, което е отсъдил. Мощният съд на Бога се простира върху всеки и всичко, което заслужава този съд. Ето това е белият кон и конникът на него.

3 стих И когато отвори втория печат, чух второто живо същество да казва: Дойди и виж!

В този стих четем, че второто живо същество, което прилича на теле, отново казва на Йоан „Дойди и виж.” Йоан пак вижда кон и ездач на него, но този път различен.

4 стих И излезе друг кон, червен; и на яздещия на него се даде да вдигне мира от земята, тъй щото човеците да се избият един друг; и даде му се голяма сабя.

Този път конят е червен, и на яздещия на него се дава да вдигне мира от земята, така че човеците да се избиват един друг, и му се дава голяма сабя, което е символ на война. Когато Господ вкарва в сила съда за тази земя виждаме, че първото нещо, което вдига от земята е мирът. Хората, живеещи на земята не осъзнават какво благословение е мирът. Бог е дал мир на тази земя, за да могат човеците да съществуват, и това е дар от Бога, въпреки че е имало две така наречени световни войни, те изобщо не са световни, защото не обхващат всяко кътче на земята, а само определени места, предимно Европа, но когато Господ наистина вдигне мира си от земята, тогава наистина ще настъпи световна война и това ще бъде страшно нещо, защото тук пише, че човеците ще се избият един друг. Такава омраза и злоба ще настъпи между тях. И сега има злоба и омраза между човеците, но за сега все още Божият мир стои на земята, и затова човеците не са наскачали един срещу друг да се избият, но когато настъпи Божият съд, това ще стане и ще бъде по-страшно от всякога, защото където Божия мир го няма, там сатана нахълтва и всява бунт и смут и подстрекава към злоба, завист и към война. Ездачът на този червен кон е натоварен със сериозната задача да вдигне мира от земята. Това е първото вкарване в сила на Божия съд.

Защо конят е червен и защо точно второто живо същество, което прилича на теле казва на Йоан „Дойди и виж.” Ние вече сравнихме телето с Исус в образа на слуга в евангелието от Марка. Човеците не приеха Божия слуга, който е кротък и смирен и дава мир и покой на душите, затова Господ изпраща сега този конник да вдигне мира и покоя, който човеците не приеха. А червеният цвят е цветът на предупреждението и казва: „Внимавай, навлизаш в страшна територия.” Който не приеме жертвата на Христос с пролятата червена кръв на Голгота, неминуемо ще навлезе в червена територия, опасна и страшна.

5 и 6 стих 5 И когато отвори третия печат, чух третото живо същество да казва: Дойди и виж! И видях, и ето черен кон, и яздещият на него имаше везни в ръката си. 6 И чух нещо като глас отсред четирите живи същества, който казваше: Един хиникс пшеница за динар, и три хиникса ечемик за динар; а дървеното масло и виното не повреждай.

Агнето като заклано вече отваря третия печат и третото живо същество, което има като човешко лице пак казва: „Дойди и виж.” Йоан вижда черен кон, и яздещият на него държи везни в ръката си. Какво символизира този черен кон и този ездач с везни в ръката си? В 6 стих става ясно, че става дума за недостиг и глад. Везните се използват за претегляне и тук означават че храната и всичко ще се претегля с мярка, а в 6 стих се вижда, че пшеницата и ечемикът са претеглени с прекалено много икономична мярка.

Да видим за какво става въпрос. Един хиникс пшеница за динар. Хиниксът е Библейска мярка за насипни продукти и се равнява на около 1,2 литра, което се равнява на около половин килограм пшеница. Динар е парична единица равна на пеняз. В Матея 20 глава четем притчата за един стопанин, който излезе при зазоряване да наеме работници за лозето си и той се погоди с работниците по един пеняз на ден. Един пеняз е един динар, което означава, че това по онова време е било надницата на един работник на ден. Да видим в съвременни стойности за какво става въпрос. Днес един тон пшеница струва около 230 лв, което означава, че един килограм е 23 стотинки, а половин килограм е около 12 стотинки, и това е надницата за един ден според Откровение 6:6, сега вече можем да си представим за какъв глад става дума. Ще означава, че един работник ще работи цял ден за 12 стотинки, и с тях ще може да купи половин килограм пшеница. Колко брашно ще излезе от този половин килограм пшеница и как ще може да нахрани човека себе си и семейството си с това количество?

А какво означава „А дървеното масло и виното не повреждай!”? Защо са повредени само пшеницата и ечемикът? От тях се прави хляб, а Исус сравни хляба със Своето тяло, а виното с кръвта Си, а маслото е символ на помазанието на Святия Дух. Ако ги сравним с триединството на човека хлябът е преобраз на тялото, маслото – на духа, а виното на душата. Господ разрешава в това страшно време на Божий съд да се повреждат само телата и дава отново шанс на духа и душата на човека да останат неповредени, за да може да се покаят и да се спасят като видят Божия съд.

След вдигането на мира и настъпването на война описани в предишните стихове, ще настъпи небивал глад на земята, което води до последствията, описани в следващите стихове.

7 и 8 стих 7 И когато отвори четвъртия печат, чух гласа на четвъртото живо същество, което казваше: Дойди и виж! 8 И видях, и ето блед кон и името на яздещия на него беше смърт, и адът вървеше подире му; и даде им се власт над четвъртата част от земята да умъртвят с меч, с глад, с мор и със земните зверове.

Ето го и четвъртия кон, блед и името на яздещия е смърт. Естествено, че след такава война, която е довела до такъв глад ще има такава смърт. И адът, тоест царството на мъртвите души, върви след този кон и конник, защото смъртността е прекалено голяма, и не само от глад, но също и от меч, мор и от земните зверове. Това го съобщава четвъртото живо същество, което прилича на летящ орел. И не е чудно, че човеците след като отхвърлят Божия Син, който е изворът на живота, за тях идва смърт, както и в предишния печат те отхвърлиха Човешкия Син, който е хлябът на живота, и настъпи глад.

Дотук видяхме какво се случва след отварянето на първите четири печата – Бог привежда в сила своя съд над тази земя, вдига мира от земята и настъпва война, след войната идва глад, и след глада –  смърт, и това е само началото от това, което ще следва след това.

При отварянето на петия печат, обаче, има по-различна картина от това, което видяхме досега:

9-11 стих 9 И когато отвори петия печат, видях под олтара душите на ония, които са били заклани за Божието слово и за свидетелството, което опазиха. 10 И те викаха с висок глас, казвайки: До кога, Господарю свети и истинни, не ще съдиш и въздадеш на живеещите по земята за нашата кръв?   11 И на всеки от тях се даде по една бяла дреха; и рече им се да си почиват още малко време, докле се допълни числото и на съслужителите им и братята им, които щяха да бъдат убити като тях.

Какъв е този олтар, под който са душите, заклани за Божието Слово? В Откровение 8:3 пише за златен олтар, който бе пред престола, а в 9:13 отново пише за златен олтар, който е пред Бога. Защо Йоан не видя такъв олтар в 4 глава, когато описва Божия престол, и за какво служи този олтар пред Бог на небето? Олтар е всякаква структура, която се употребява за принасяне на жертви. Каква жертва е била принесена върху този златен олтар? – Агнето като заклано. Означава ли обаче, че когато Йоан описва престола на Бог, но не описва златен олтар, че всъщност той не е бил там? Тогава какво да кажем, че в 5:6 чак след въпроса на ангела: „Кой е достоен да разгърне книгата?” Йоан вижда между четирите живи същества и старците, че е стояло Агне като заклано. Къде е било Агнето в 4 глава, че Йоан не Го е видял, и къде е бил олтарът в 6 глава, че Йоан отново не го е видял в 4 глава? Да видим какво пише в 1 Тимотей 6:16.

1 Тимотей 6:16 Който сам притежава безсмъртие; обитавайки в непристъпна светлина; Когото никой човек не е видял, нито може да види; Комуто да бъде чест и вечна сила. Амин.

Бог обитава в непристъпна светлина. В непристъпната светлина един обикновен човек не може ясно да види всичко, освен ако Бог не му открие да види това, което трябва да види и не насочи вниманието му към съответното нещо. В 4 глава Йоан вижда славата на Бог, но в тази непристъпна светлина, в която обитава Бог, само Той може да вижда всичко на всяко място. В 5 глава Бог като че ли отваря очите на Йоан и той вижда Агнето като заклано между престола и четирите живи същества. А сега в 6 глава, Бог отваря очите на Йоан, и той вижда този олтар, който в 8 глава 2 стих казва, че е златен олтар, който е пред престола, а в 9 глава 13 стих отново пише, че е златен олтар и е пред Бога. За какво му е на Бог олтар пред престола?

Заради закланото Агне. Когато Христос е умирал на кръста тука на земята, в духовния свят на олтара, който е пред Бога, това се е видяло като Агне, което е било заклано.

Всяка жертва трябва да се изгори с огън. За целта под олтара се слагат дърва и се запалват и жертвата изгаря и става благоуханна миризма за Бога. Ето сега от този златен олтар пред Бога жертвата е била заклана и тя е закланото Агне, но под олтара виждаме не дърва, а душите на ония, които са били заклани за Божието Слово, което са опазили, и те викат с висок глас: „До кога, Господарю свети и истинни не ще съдиш и въздадеш на живеещите по земята за нашата кръв”? Дали в тези души има непростителност? А какво да кажем за мъченика Стефан, който като го убиваха се молеше „Господи, не им считай тоя грях.” Сигурно и Стефан е бил сред тези души. Как може тогава да е казвал Бог да не им счита тоя грях, тоест да има пълна простителност, а сега да иска Бог да въздаде на живеещите по земята за Неговата кръв. Плюс това, тези, които са убили тези души по всяка вероятност също са умрели и ги няма вече на земята, а някои от тях може и да са се покаяли и да са се спасили. Тогава на кого трябва да се отмъсти? Нашият враг не е човешка кръв и плът, както пише в Ефесяни 6:12 – нашият враг е сатана и неговите тъмни сили. Погледнат от земята той живее в небесни места, но погледнат от небето той живее на земята. Така че душите търсят възмездие над главния враг и неговите тъмни сили за тяхната кръв и главният враг ще получи това възмездие.

В 11 стих има две загадки:

1. На всеки от тях се даде по една бяла дреха.

2. И рече им се да си починат още малко време, докле се допълни числото на съслужителите им и братята им, които щяха да бъдат убити като тях.

Защо им се дава по една бяла дреха? Както вече видяхме и разбрахме от посланието до сардиската църква, който победи ще се облече в бели дрехи. Господ дава Своята праведност, която е нашата бяла дреха, след като ни очисти и умие с кръвта Си, и когато човек умре той отива на небето не гол, както предупреждава Господ лаодикийската църква, а облечен в бялата дреха на Христовата праведност, което значи, че тези души под олтара, които са умрели за Господ вече са облечени в бели дрехи, а тук пише, че им се дава по една бяла дреха. Каква е тази бяла дреха? Нея им я дава Господ за утеха, за да си почиват още малко време, както Господ Исус казва в Матея 11:28-30

Матея 11:28-30 28 Дойдете при Мене всички, които се трудите и сте обременени, и Аз ще ви успокоя.29 Вземете Моето иго върху си, и научете се от Мене; защото съм кротък и смирен на сърце; и ще намерите покой на душите си. 30 Защото Моето иго е благо, и Моето бреме е леко.

Този път тази бяла дреха на Христовата праведност им дава утеха и почивка.

И втората загадка: защо трябва да се допълни числото на съслужителите, които ще бъдат убити като тях?  

За да изгори напълно жертвата на олтара има нужда от определен брой дърва. Ако те са по-малко жертвата няма да изгори, трябва да са точния брой, за да може огънят да има достатъчно сила да изгори жертвата и тя да стане благоуханна миризма на Господ, което означава, че жертвата без дърва и без огън не може. Христовата жертва трябва да бъде приета от човеците, и те също да се жертват за Него, жертвата води до жертва, и това са дървата, които подклаждат огъня и изгарят жертвата и тя наистина става благоуханна пред Бога. Когато човеците приемат Христовата жертва и отвърнат обратно с жертва от любов, това е най-голямото благоухание пред Бог.

12-17 стих 12 И видях, когато отвори шестия печат, че стана голям трус: слънцето почерня като козиняво вретище, и цялата луна стана като кръв;13 небесните звезди паднаха на земята, като когато смокиня, разклащана от силен вятър, мята неузрелите си смокини; 14 небето биде преместено като свитък, когато се свива; и всички планини и острови се вдигнаха от местата си. 15 И земните царе, големците и хилядниците, богатите и силните, всеки роб и всеки свободен се скриха в пещерите и между скалите на планините;  16 и казват на планините и на скалите: Паднете върху нас и скрийте ни от лицето на седящия на престола и от гнева на Агнето; 17 Защото е дошъл великият ден на Неговия гняв; и кой може да устои?

При отварянето на шестия печат виждаме, че настъпват страшни катаклизми на земята. Те са описани от Йоан преди 2 000 години, но на всички тях можем да дадем абсолютно точно научно сравнение.

При всички тези явления, реакцията на земните жители е драматична – земните царе, големците и хилядниците, богатите и силните, всеки роб и всеки свободен се скриват между скалите на планините и казват на планините и на скалите: "Паднете върху нас и скрийте ни от лицето на седящия на престола и от гнева на Агнето, защото е дошъл великият ден на Неговия гняв; и кой може да устои?"

Тези думи на земните жители потвърждават нашите разсъждения от самото начало, че белият кон е Божият съд на гняв върху земята, върху жителите й, и по-късно върху сатана и неговите ангели. Но ездачът на белия кон е излязъл побеждаващ и да победи, и това е само началото на неговата мисия. Това е едва първата стрела, но има още много съд върху земята, докато изпразни тула си. Бог не седи и не мълчи пред беззаконието, един ден то ще бъде справедливо наказано. Слава да е на този справедлив съдия!

Това беше, което се случи, след като Агнето като заклано разпечата първите 6 печата. Бог откри Своята велика тайна, че започва съдът над беззаконието и греха на земята и над нейните жители. Това са страшни неща и страшни събития, от които земните жители се изплашват изключително много, но това е едва началото. Така че, който си мисли, че Бог е слаб и не може да въздаде за беззаконието, ще види един ден колко силен и мощен съдия е Бог, и Той ще въздаде за абсолютно всяко беззаконие. Затова, нека да се пазим от всяко беззаконие и да се възползваме днес и сега от Неговата милост във времето на благодатта, и да предадем изцяло сърцата си и живота си на Него, за да избегнем всичките тези страшни неща, които предстоят да станат.