Глава 7

                    Безброй спасени души пред Бог

                            Откровение 7 глава 

 

В предишния ни урок върху 6 глава от Откровение на Йоана видяхме влизането в сила на  Божия съд над земята, и първите страховити неща, които я сполетяха. Агнето като заклано отвори първите 6 печата, и сега, между шестия и седмия печат е седма глава на Откровението на Йоана, като един вид пауза между двата печата, но изключително важно видение. Да видим за какво става въпрос.

1 стих След това видях четири ангела, стоящи на четирите ъгъла на земята и държащи четирите земни ветрове, за да не духа никакъв вятър по земята, нито по морето, нито върху някое дърво.

Тук виждаме 4 ангела, които стоят на четирите посоки на света и държат четирите земни ветрове, духащи на изток, запад, север и юг. За да не духа никакъв вятър върху земята нито по морето, нито върху някое дърво. А в трети стих друг ангел казва на тези ангели:

3 стих Не повреждайте земята, нито морето, нито дърветата, преди да ударим печат върху челата на слугите на нашия Бог.

Това означава, че тези ангели като държат ветровете могат да повредят земята, морето и дърветата. Това е чудно, нима има благословение във вятъра? Разбира се, че има. Да си представим ако не духаше вятър до каква степен щеше да се загрее земята, така че всичко да изгори и да се задуши, както би станало в един силно загрят парник. Да си представим, ако нямаше вятър да прави вълни в морето нямаше да прониква кислород във водата, който е жизнено важен за рибите, и те щяха да измрат, а дърветата без вятър биха се покрили с прах, от който няма да могат да дишат и да извършват процеса фотосинтеза, а как щяха да се разнасят семената им? Но това, че ангелите хващат ветровете и ги държат, за да не духат, а същевременно им е заповядано да не повреждат земята, морето и дърветата, има друга важност, защото по този начин настъпва пълна тишина и идва на преден план това, което става във втори стих и следващите стихове.

2-8 стих 2 И видях друг ангел да се издига от изток, у когото беше печата на живия Бог; и той извика с висок глас към четирите ангела, на които бе дадено да повредят земята и морето и каза:3 Не повреждайте земята, нито морето, нито дърветата, преди да ударим печат върху челата на слугите на нашия Бог. 4 И чух числото на подпечатаните, сто и четиридесет и четири хиляди подпечатани от всичките племена на израилтяните:5 от Юдовото племе, дванадесет хиляди подпечатани; от Рувимовото племе, дванадесет хиляди; от Гадовото племе, дванадесет хиляди; 6 от Асировото племе, дванадесет хиляди; от Нефталимовото племе, дванадесет хиляди; от Манасиевото племе, дванадесет хиляди; 7 от Симеоновото племе, дванадесет хиляди; от Левиевото племе, дванадесет хиляди; от Исахаровото племе, дванадесет хиляди; 8 от Завулоновото племе, дванадесет хиляди; от Иосифовото племе, дванадесет хиляди; от Вениаминовото племе, дванадесет хиляди подпечатани.

Тук виждаме друг ангел, който се издига от изток, у когото беше печатът на живия Бог, който трябва да удари печат върху челата на слугите на Бог. Кой е този печат, и какво означава да бъдат подпечатани челата на хората с него? Повечето изучаващи Библията смятат, че това е Святият Дух, но да погледнем внимателно какво казва Словото за Святия Дух.

2 Коринтяни 5:4 и 5 4 Защото ние, които сме в тая телесна скиния, като обременени, стенем; не че желаем да се съблечем, но да се облечем още повече, за да бъде смъртното погълнато от живота. 5 А Бог е, Който ни е образувал нарочно за това, и ни е дал Духа в залог на това.

В тези стихове четем, че Святият Дух е залог за това, че смъртното ще бъде погълнато от живота. Залог означава доказателство, че нещо със сигурност ще стане. Святият Дух Го дава Господ в нас, за да бъде доказателство, че ние от смърт сме преминали в живот.

Ефесяни 1:13 В Когото и вие, като чухте словото на истината, сиреч, благовестието на нашето спасение, - в Когото като и повярвахте, бяхте запечатани с обещания Святи Дух.

Ефесяни 4:30 И не оскърбявайте Святия Божий Дух, в когото сте запечатани за деня на изкуплението.

Тук виждаме, че Святият Дух ни запечатва за деня на изкуплението. Той влиза в нас, съживява ни и ни запечатва така, за да бъдем готови за деня на изкуплението. Ето това пише за Святия Дух спрямо нас, свързано със запечатване, а тук става дума за печат и подпечатване. Да запечаташ нещо и да го подпечаташ са две напълно различни неща. Святият Дух ни запечатва, а ангелът тук подпечатва с Божия печат.

Всеки цар има пръстен на ръката си, който е неговият печат. Тук виждаме, че Царят на цялата вселена също има такъв печат. Той го е свалил от ръката Си, дал го е на ангела и му е казал да подпечата всички тези хора от израелтяните. Кой е този печат? Вече знаем от 5 глава кой е ключът и отговорът на всичко – Исус. Исус е печатът на Своя Отец, с който Той подпечатва и потвърждава, че нещо или някой е Негов. Защо трябва да подпечата човеци от израелтяните? Защото те Го отхвърлиха, когато Той дойде на земята, и Той сега трябва да ги възстанови отново към Бог, както направи с Петър.

Петър три пъти се отрече, че не познава Исус, и когато Исус възкръсна, ангелът в Марка 16 глава каза: „Исус възкръсна, няма Го тук. Ето мястото където Го положиха. Но идете, кажете на учениците Му и на Петър, че отива преди вас в Галилея; и там ще Го видите.” Исус каза „учениците и Петър.” Той не счете Петър към учениците, докато не го възстанови в Йоана 21 глава, като го попита три пъти „Обичаш ли ме?” и той три пъти трябваше да отговори „Обичам те”.

По същия начин еврейският народ се отрече от Исус, че не е техен цар и Спасител, като казаха: „Махни Тоя, и пусни ни Варава”, и после още повече влошиха нещата като казаха „Кръвта Му да бъде на нас и на чадата ни”. Ето защо сега трябва Бог да ги възстанови към Себе Си като им удари Своя единствен печат – Божият Син Исус Христос. А защо печатът трябваше да се удари върху челата на тези хора? На Исус тръненият венец минаваше през челото, и Той понесе позора на кръста, включително и позора на трънения венец. Затова сега те трябва да бъдат възстановени от този срам, и изкупени чрез Агнето Христос обратно за Него. Тези хора, на които се удря този печат на челата са наречени „слугите на нашия Бог”, а не „синове и дъщери.” Интересно – Бог каза, че Израил е първородният Му, а сега ги възстановява като слуги, а не като синове.

Йоан чува числото на подпечатаните – 144 000 от всичките израилеви племена – по 12 000 от племе. Защо точно толкова на брой? В Откровение 22:17 пише, че ангел измери стената на новия град Ерусалим на небето и тя беше 144 лакти, и пише „А това беше човешка мярка, употребена от ангела”. Сигурно и това е човешка мярка, употребена от Бог, и имайки предвид, че събрани цифрите на числото 144 се получава цифрата 9, а тази цифра е символ на плода, а плодът може да бъде безкрайно голям. Бог има Свой план да възстанови израилевия народ, след като те отхвърлиха своя Цар и Спасител, както Той възстанови Петър и след това чрез него повярваха първите 3 хиляди християни, така и тук Бог ще възстанови със Своя печат Христос определен брой израелтяни, и ще се прослави чрез тях. Бог е най-големият математик  във вселената, а числото 144 е толкова богато на съдържание и може да се умножава, дели, събира, изважда, и да се подложи на всякакви математически изчисления, и винаги ще бъде пълно със стойност. Бог като велик математик го е избрал, и каквото и да кажем за Него, все ще бъде недостатъчно, и със сигурност значението му е неизчерпаемо.

Друг интересен факт в изреждането на племената е, че липсва Дановото племе, а то е заместено с Манасиевото племе, а Манасия е един от двамата синове на Йосиф. Той не е син на Яков, но Яков преди смъртта си каза на Йосиф „Ефрем и Манасия са мои”, заради това Манасиевото племе е споменато в този списък, а Дановото е изключено. Защо е това? Името Дан значи „съдия”, а името Манасия означава „забравяне”. Бог иска да каже, че вече не е съдия на еврейския народ, а забравя това, което са направили и ги възстановява отново.

9 и 10 стих 9 След това видях, и ето голямо множество, което никой не можеше да изброи, от всеки народ, и от всичките племена, люде и езици, стоящи пред престола и пред Агнето, облечени в бели дрехи, с палмови клони в ръцете си, 10 и викаха с висок глас, казвайки: Спасение на нашия Бог, Който седи на престола и на Агнето!

След възстановяването на еврейския народ виждаме сега голямо неизброимо множество от всеки народ и от всички племена, люде и езици, стоящи пред престола в бели дрехи с палмови клони и викат с висок глас „Спасение на нашия Бог, Който седи на престола и на Агнето!” Ето това е точната цифра на спасените – голямо множество, което никой не можеше да изброи. С една дума безброй. И тези спасени са от всичките народи, люде и езици.  

Сега на нас това не ни е странно да го приемем че е така, но да вземем предвид, че Йоан е писал книгата Откровение през 1 век, тоест преди 2 000 години, когато благата вест за Христос още не беше стигнала до края на света. Във времето, когато Йоан е писал Откровението на Йоана, вестта за Христос е била разпространена само в близките страни и континенти, и със сигурност не в Америка, Австралия и далечна Азия. Това е революционно откровение за самия Йоан – да види спасените души в световен мащаб от всеки народ, люде и език. Днес това наистина е така. Благата вест е стигнала до всяко кътче на света и няма човек, който да не е чул за Христос. На света има 258 държави и 6 900 езици и наречия, и Библията е преведена и се чете на 2508 езици. Можем да си представим за какво неизброимо множество става въпрос. Това е било показано на Йоан още през 1 век, и ние виждаме, че то вече е изпълнено в 21 век.

Всички тези спасени са облечени в бели дрехи, което както вече казахме е символ на спасението и обличането с правдата на Христос. Интересно е, че те държат палмови клони в ръцете си. Защо точно палмови клони? – Защото палмовите клони са символ на победата –  народът посрещна Исус с палмови клони, когато влизаше в Ерусалим. Това са изкупени хора, облечени с правдата на Христос и са победители. Тези спасени викат с висок глас, казвайки „Спасение на нашия Бог, Който седи на престола и на Агнето”. Можем да си представим за какво силно и мощно хваление става въпрос, след като такова безбройно множество вика с висок глас. Доста по-малко хора като извикаха с висок глас паднаха Ерихонските стени, а за каква победа и за каква прослава става дума тук! Наистина Бог заслужава да Го хвалим и славим силно и мощно. Затова всички ангели, които стоят около престола и около старците и четирите живи същества, също падат на лицето си и се покланят на Бог като виждат и чуват това славно хваление.

11 и 12 стих 11 И всичките ангели стояха около престола и около старците и четирите живи същества; и паднаха на лицето си пред престола, та се поклониха Богу, казвайки: 12 Амин! благословение, слава и премъдрост, благодарение и почит, сила и могъщество на нашия Бог до вечни векове. Амин.

Тук отново ангелите, старците и живите същества благославят Бог със седем неща, точно както в Откровение на Йоана 5:11 и 12 стих. Шестте са еднакви, само думата богатство е заменена сега с благодарност. Христос е нашето богатство, и колко много трябва ние да сме Му благодарни за всичко, което е направил за нас.

В следващия стих един от старците отново задава на Йоан въпрос, на който той не може да отговори.

13 стих Тогава един от старците проговори, като ми каза: Тия облечени в бели дрехи, кои са? и откъде са дошли?

Защо прави това този старец? Той със сигурност знае, че Йоан не знае откъде е това огромно множество с бели дрехи и палмови клони. Защо тогава му задава този труден въпрос? Защо Бог ни задава трудни въпроси понякога – това е труден въпрос. Но ето тук намираме неговия отговор – Бог ни задава трудни въпроси, защото иска да ни даде отговора на тях. И когато Бог ни зададе труден въпрос, можем и ние да отговорим като Йоан: „Господарю, ти знаеш”. И това, че Бог е поел инициативата с трудния въпрос означава, че Той иска да ни даде отговора, и Той дава отговора на Йоан чрез единия от 24-те старци.

14-17 стих 14 И рекох му: Господине мой, ти знаеш. А той ми каза: Това са ония, които идат от голямата скръб; и са опрали дрехите си, и са ги избелили в кръвта на Агнето. 15 Затова са пред престола на Бога и Му служат денем и нощем в Неговия храм; и седящият на престола ще разпростре скинията Си върху тях. 16 Няма да огладнеят вече, нито да ожаднеят вече, нито ще ги удари слънцето, нито някой пек; 17 защото Агнето, Което е пред средата на престола, ще им бъде пастир и ще ги заведе при извори с текущи води; и Бог ще обърше всяка сълза от очите им.

Тук разбираме, че това безбройно множество от хора с бели дрехи и палмови клони в ръцете си, които така мощно хвалят Бог, са ония, които идат от голямата скръб и са опрали дрехите си и са ги избелили в кръвта на Агнето. Виждаме, че по време на голямата скръб ще има много спасени, и разбира се, че ще е така, защото ще видят изпълнението на всичките пророчества от Библията. А също има и много хора днес, които са хладки християни, и не са предали изцяло сърцата и живота си на Господ, но като видят да се сбъдва всичко те ще се събудят като заспалите девици и ще се обърнат към Господ.

Четем, че всички тези хора са избелили дрехите си в кръвта на Агнето. Как може дрехи да се избелят в червена кръв? Може, защото да бъде оцапана нашата дреха означава да бъдем в греховете си, но когато Господ Исус плати с кръвта Си за греховете ни, Той ги премахна от нашата дреха и тя стана чисто бяла – Неговата праведност. Тези спасени стоят пред престола на Бога и му служат денем и нощем в Неговия храм. Още неща биват открити пред престола на Бога сега – всичките тези спасени, които стоят пред престола и Неговия храм. Досега Йоан не беше видял нито тези хора, нито Божия храм на небето, но виждаме как Бог му открива едно по едно всичко в непристъпната светлина, в която живее.

Също пише, че седящият на престола ще разпростре скинията си върху тях. За скинията четем още в Стария Завет, когато Бог каза на Моисей да я направи в пустинята. Тя беше уникална конструкция, в която беше ковчегът на завета, в който се намираха плочите на завета, които Бог даде на планината Синай; една стомна с манна; и Аароновият жезъл, който процъфтя. Това се намираше в пресветото място. В светилището бяха кадилният олтар, масата с присъствените хлябове и светилникът. Всички тези неща бяха покрити със специални завеси, над тях покривка от козина, след това червенобоядисани овнешки кожи и най-отгоре покривало от язовски кожи.

Ето така, по същия начин Господ ще разпростре скинията си върху спасените, с една дума ще покрие четверократно тези скъпоценни души и ще ги скрие под крилете Си. Затова те няма да огладнеят вече нито да ожаднеят, защото Господ е тяхната храна и тяхното питие, нито ще ги удари слънцето, нито някой пек, защото Агнето, което е пред средата на престола ще им бъде Пастир и ще ги заведе при извори с текущи води.

Интересно – Агне, а пък е Пастир. Само Агнето, което се е смирило и е преживяло съдбата на едно заклано Агне, може да знае съдбата на останалите агнета, и за това може да е най-добрият Пастир. Само Христос, който се смири и стана човек като всички нас, може да знае какво е да си човек, и затова Той знае ти какво чувстваш. Знае твоята болка и скръб, знае мислите ти, знае безпокойствата ти и страховете ти, знае всяка твоя нужда и затова Той е Добрият Пастир, всъщност най-добрият, който може да посрещне абсолютно всяка твоя нужда, да разреши всеки проблем и да даде победен изходен път от всяка ситуация. Неговата цел е да заведе всяка душа при извори с текущи води, затова не бой се да последваш Добрия Пастир, и не се страхувай да предадеш живота си изцяло на Него, защото Той знае всичко и има най-добрия план за твоя живот, и целта Му е да те заведе при извори с текущи води.

Това са: изворът на живота;  изворът на Божия мир, Божията любов и благодат, които извират и текат завинаги. Там наистина всеки ще намери покой, радост и мир за душата си и ще бъде блажен във вечността, и Бог ще обърше всяка сълза от очите им. Сълзите в очите ни на тази земя са много, и когато ние плачем, Господ изпитва болка за нас също, защото Той ни създаде за радост, а не за скръб. Но един ден, Бог ще обърше всяка сълза завинаги и ще живеем във вечна радост. Слава да е на Бог за победата на Агнето, което е нашият Добър Пастир! Ето толкова огромна е любовта на Добрия Пастир, любовта Му прелива към нас и става като океан – безкрайна любов. Слава да е на Бог за тази безкрайна любов!

Това беше седма глава от книгата Откровение на Йоана, в която видяхме верността на Бог към израелския народ, как Той ги възстановява обратно при себе си и Божията мощна спасителна сила, как Той спасява човеците и е Добрият Пастир за тях и води при извори с текущи води. В следващия ни урок ще продължим с отварянето на седмия печат.