Глава 9

                    Ангелите продължават да тръбят

                                Откровение 9 глава 

 

    В миналия урок върху 8 глава видяхме, че когато Агнето разпечата последния печат настана мълчание за половин час на небето и седем ангела се приготвиха да затръбят. Видяхме какво се случи при затръбяването на първите 4, и след четвъртия ангел орел летеше всред небето и казваше „Горко на земните жители поради останалите тръбни гласове“. В този урок върху 9 глава на Откровението на Йоана ще видим какво се случва при затръбяването на следващите два ангела, на петия и на шестия ангел, а седмият ангел затръбява чак в 11 глава. Отново ще четем за страховити неща, Божият съд продължава.

1 стих И като затръби петият ангел, видях една звезда паднала на земята от небето, на която се даде ключа от бездънната пропаст.

    При затръбяването на петия ангел Йоан вижда една звезда, паднала на земята от небето и на нея се даде ключа на бездънната пропаст. Някои тълкуватели смятат че това е сатана, защото в Исая 14:12 пише „Как си паднал от небето, ти, деннице, сине на зората“. Тук сатана е оприличен на звезда денница, която е паднала от небето, и поради тази причина тези тълкуватели смятат че това е сатана, но в Откровение 1:18 ние вече разгледахме, че Исус каза: „Бях мъртъв и ето живея до вечни векове и имам ключовете на смъртта и на ада“. Сатана може да е паднала звезда, но ключовете на смъртта и ада са у Исус.

    Исус също е сравнен със звезда. Той е светлата утринна звезда, както сам Той свидетелствува за Себе Си в Откровение 22:16 стих: „Аз, Исус, изпратих ангела Си да ви засвидетелствува това за църквите. Аз съм коренът и потомъкът Давидов, светлата утринна звезда.“ А тук, в 9 глава 1 стих, пише само “звезда“, а не “светлата утринна звезда“. Светлата утринна звезда е най-ярката и най-голямата звезда и тя със сигурност се отличава от всички останали и може веднага да се разпознае. Йоан видя и каза само думата “звезда“.

    В Откровение 1:20  Исус казва, че седемте звезди в ръката Му са ангелите на седемте църкви, значи ангелите също са сравнени със звезди и те са обикновени звезди, а не светлата утринна звезда, която е единствена. В Откровение 20:1-3 Йоан казва: "И видях че слизаше от небето един ангел, който държеше в ръката си ключа на бездната и една голяма верига." Той улови змея, старовременната змия, която е дявол и сатана и го върза за 1 000 години, и като го хвърли в бездната заключи и я запечата над него. Тези три стиха от Откровение 20 глава ясно показват коя е тази звезда – това е ангел, и Исус е дал ключа на бездната на него, за да изпълни съд над тази земя.

    От тук също ясно се вижда, че това не е сатана, защото той бива хвърлен и наказан в същата бездна, и не може в 9 глава той да има власт над нея, а в 20 глава да няма власт над нея. А е възможно Исус, държейки ключовете на смъртта и на ада, да даде от тези ключове на някой ангел, и да го изпрати да отключи бездънната пропаст. Какво се случва като ангелът отключва тази пропаст?

2 стих И тя отвори бездънната пропаст; и дим се издигна от пропастта като дим от голяма пещ; и слънцето и въздуха потъмняха от дима на пропастта.

    Тук виждаме как този ангел отваря бездънната пропаст и от там се издига дим като от голяма пещ и слънцето и въздуха потъмняват от дима на тази пропаст. В предишния стих пишеше, че тази бездънна пропаст е на земята защото тази звезда падна от небето на земята. Къде е тази пропаст на земята сега, че човеците не са я открили и не знаят нищо за нея, и въобще на земята може ли да има бездънна пропаст? Дори и да направим дупка на земната повърхност, и ако можехме да я прокопаем безкрайно надолу, бихме стигнали до ядрото на земята и дотук се простират научните познания. Никой не знае какво има по-нататък.

    Дали това място е физическо място на земята или е духовно място? И, ако е духовно, на каквото прилича твърде много, поради това че е бездънно, а на земята е трудно да отговорим дали има бездънно място, може ли духовният свят и материалният да си взаимодействат, защото тук пише, че димът се издигна и слънцето и въздухът потъмняха от дима на пропастта. Духовното и физическото със сигурност си взаимодействат, и то непрекъснато. Да погледнем за пример човека. Ние виждаме неговото тяло, защото е физическо, но духът и душата му не можем да видим, те са в духовния свят.

    Също и Исус когато възкръсна можеше безпрепятствено да преминава от единия свят в другия, и накрая се възнесе на небето пред учениците си на Елеонския хълм. Той със сигурност не се възнесе на материалното небе, тоест на облаците, а се възнесе на духовното небе, защото Стефан по-късно, когато го убиваха каза: „Ето виждам небесата отворени и Човешкият Син стоящ отдясно на Бога”. Така че бездънната пропаст е в духовния свят и затова човеците не могат да я видят къде е, но когато ангелът я отвори тя ще стане реална в материалния свят и ще повлияе на въздуха и слънцето.

3 стих И от дима излязоха скакалци по земята; и даде им се сила, както е силата, що имат земните скорпиони.

    От дима на тази пропаст излизат скакалци по земята, на които е дадена сила като земните скорпиони. Каква сила е дадена на земните скорпиони? На скорпионите е дадена сила чрез ухапването и отровата им да умъртвяват. Ето такива са били тези скакалци.

4 стих Но им се заръча да не повредят тревата по земята, нито някое зеленище, нито някое дърво, а само такива човеци, които нямат Божия печат на челата си.

    Тези скакалци не са като обикновените земни скакалци, които повреждат тревата и дърветата, а те повреждат човеци, които нямат Божия печат на челата си. За Божия печат вече говорихме в урока ни върху седма глава и виждаме, че този печат има и защитна функция.

5 стих И позволи им се, не да убиват тия, но да ги мъчат пет месеца; и мъката беше като мъка от скорпион, когато ужили човека.

    Човеците, които нямат Божия печат на челата си, не е позволено да бъдат убивани от тези скакалци, но само да бъдат измъчвани от тях 5 месеца, и мъката е като мъката от скорпион, когато ужили човека. Ухапването от скорпион е изключително болезнено, едно от най-болезнените ухапвания от същество на земята. Не случайно на тези скакалци им е дадена точно такава сила като  на скорпионите, защото болката и мъката са извънредно големи.

     Дотук наказанията бяха върху природата. Естествено, това със сигурност се отразява и върху хората, но тук сега директно те биват мъчени с ужасната болка на ухапване от скорпион – най-голямата и непоносима болка. И болката е толкова силна и непоносима, че в следващия стих пише, че човеците предпочитат да умрат, отколкото да живеят с такава болка.

6 стих През ония дни човеците ще потърсят смъртта, но никак няма да я намерят; и ще пожелаят да умрат, но смъртта ще побегне от тях.

   Това е интересен стих, човеците търсят смъртта, но не я намират, защото тя е побягнала от тях. Обикновено е обратното – хората бягат от смъртта и искат да живеят, въпреки че животът на тази земя невинаги е лек, но те искат да живеят. А сега виждаме, че положението и състоянието на тези човеци, ухапани от тези скакалци излезли от бездънната пропаст, е толкова страшно, и болките им са толкова големи, че те искат да умрат, но не могат.

    Ако това става само от ухапването на едни скакалци от бездънната пропаст, то колко по-жестоко и страшно ще бъде в огненото езеро, и колко по-ужасна ще е болката и безизходицата там. Тук човеците страдат така само 5 месеца и не могат да издържат повече, а какво ли остава цяла вечност – на мястото, където огънят не угасва, и червеят не умира. Какво благословение е за нас, че нашият Спасител Господ Исус ни изкупи от силата на ада и ни спаси от това страшно място и ни подари вечен живот в Неговото царство. Какво благословение е за всеки човек да приеме Исус за личен Спасител и да се покае от греховете си и да премине от смърт в живот. Такова голямо благословение, че всеки трябва да го направи сега, днес, защото утре може да бъде късно!

7-10 стих 7 И скакалците приличат на коне, приготвени за война; и на главите им имаше като корони подобни на злато, и лицата им бяха като човешки лица. 8 А те имаха коса като косата на жените, и зъбите им бяха като на лъв. 9 При това, имаха нагръдници като железни нагръдници; и шумът на крилата им беше като шум от колесници с много коне, когато тичат на бой. 10 Имаха и опашки подобни на скорпиони, и жила; а в опашките си имаха сила да повреждат човеците пет месеца.

    Тук виждаме описанието на тези скакалци. Скакалците по принцип са дребни насекоми, а тези приличат на коне приготвени за война, което говори за войнственост и агресия. На главите им има като корони подобни на злато, което означава власт, и както вече прочетохме, властта им е да повреждат човеците. Лицата им са като човешки лица, което означава, че може тези същества да са от демоничен характер. Имат коса като косата на жените.

    Дотук се получава доста грозна картина, която продължава нататък, че имат зъби като на лъв, тоест че са свирепи, и железни нагръдници, което означава, че са неповредими, и шумът на крилата им е като шум на колесници с много коне когато тичат на бой, което говори за войнственост и агресия. Имат опашки като на скорпиони и жила на опашките, с които повреждат човеците. Това са изключително грозни и противни същества и характерът им е зъл, войнствен и нападателен. И това естествено ще бъде така, тъй като имат над себе си за цар ангела на бездната, който се нарича погубител, както пише в 11 стих.

11 стих Имаха над себе си за цар ангела на бездната, който по еврейски се нарича Авадон, а на гръцки се именува Аполион.

    Това не е същият ангел, който отваря бездната с ключа, защото той слиза от небето на земята с този ключ и отваря бездната, а този се нарича Авадон на еврейски, или Аполион на гръцки, които и двете означават „погубител”. Щом е цар на бездната, той значи живее и царува в бездната, и щом името му е погубител, значи и характерът му е такъв, а можем да си представим какъв е характерът на погубителя – той идва, за да заколи, да открадне и да погуби, същият като характера на сатана.

12 стих Едното горко мина; ето, още две горки идат подир това.

    Това беше едно от страшните неща, за които предупреди орелът в 8 глава 13 стих, има още две.

13 стих И като затръби шестият ангел, чух един глас от роговете на златния олтар, който беше пред Бога,

    Йоан тук чува глас от роговете на златния олтар. Чий е бил този глас не знаем, но от престола на Бога излизаха гласове и гърмежи, така че не е чудно, че Йоан е чул този глас от роговете на златния олтар. Той не уточнява кой говори тези думи, но със сигурност този глас е глас с власт и авторитет, защото заповядва нещо голямо и страшно. Да видим какво:

14 и 15 стих 14 че някой казваше на шестия ангел, у когото беше тръбата: Развържи четирите ангела, които са вързани при голямата река Ефрат. 15 И развързаха се четирите ангела, които бяха приготвени за тоя час и ден и месец и година, за да убият третата част от човеците.

    Тук виждаме, че шестият ангел не затръбява, а бива изпратен при голямата река Ефрат да развърже 4 ангела там, които са приготвени за този час, ден, месец и година, и предназначението на тези ангели е да убият третата част от човеците. Виждаме, че при голямата река Ефрат са вързани 4 изключително мощни ангели, които като се развържат са в състояние да убият третата част от човеците. Това по всяка вероятност са ангели на войната, и са приготвени точно за определения момент, и те са силни и страшни военни ангели. Защо точно при голямата река Ефрат? Там беше Едемската градина, откъдето бяха изгонени Адам и Ева, и Бог постави херувими с пламенен меч, който се върти, за да пазят пътя към дървото на живота. Съдът на човечеството започна от там, и тук виждаме, че и продължава от там.

16 стих И числото на воюващите конници беше двеста милиона; аз чух числото им.

    Числото на воюващите, които тези 4 ангели приготвят за война е 200 милиона. Това е като броя на населението на 27 страни като България, и 20 пъти повече от войниците във Втората световна война през 1943 година. Тоест 20 пъти по-мощна армия от армията във Втората световна война, и ще видим с колко по-мощни оръжия. И докато жертвите през нея са били само 6 милиона, тук жертвата са една трета част от населението. Населението днес на планетата Земя е 7,3 милиарда души. Една трета от тях е около 2,5 милиарда. Ако днес ставаше такова нападение на човечеството, щеше да измрат 2 милиарда и половина души. Интересното е, че тези конници воюват срещу човечеството – всички хора, а не срещу определена държава-враг, както е било в двете световни войни досега. Мисията на тези войници е да убиват човечеството. И те действат с много модерни оръжия, по-модерни от сегашните. Да видим описанието на Йоан:

17 стих И конете във видението и яздещите на тях ми се видяха такива: те носеха като огнени, яцинтови и жупелни нагръдници; и главите на конете бяха като глави на лъвове, и от устата им излизаше огън, дим и жупел.

    Това описание прилича на съвременните танкове, но са много по-модерни оръжия, защото освен че използват огън, както днешните танкове, използват и дим и жупел, което е сяра, за стрелба. Сярата като се запали има син пламък, който много прилича на лазерните оръжия по научно-фантастичните филми. И от тези три неща, казва Йоан в следващия стих, че измря една трета от човеците на земята.

18 и 19 стих 18 От тия три язви, - от огъня, от дима и от жупела, що излизаха от устата им, - биде избита третата част от човеците. 19 Защото силата на конете бе в устата им и в опашките им; понеже опашките им приличаха на змии и имаха глави, и с тях повреждаха.

    Това е тройно оръжие, и точно как действа не ни е ясно, но виждаме резултата – една трета от населението умира. Затова орелът в 8 глава предупреждаваше, защото виждаме, че тези язви от петия и шестия ангел с тръбите са насочени срещу човеците, и както ще видим в следващите стихове, целта беше те да се покаят, но те не се покайват.

20 и 21 стих 20 И останалите човеци, които не бяха избити от тия язви, не се покаяха от делата на ръцете си, та да се не кланят вече на бесовете и на златните, сребърните, медните, каменните и дървените идоли, които не могат нито да виждат, нито да чуват, нито да ходят; 21 също не се покаяха нито от убийствата си, нито от магиите си, нито от блудствата си, нито от кражбите си.

    Посланието от орела, летящ във въздуха, който предупреждаваше изобщо не е прието, и останалите живи човеци не се покайват от злите си дела, които са ужасни: кланяне на бесове и на златни и сребърни, медни, каменни и дървени идоли, убийства, магии, блудства и кражби.

   Ето това е състоянието на човечеството – пълно с грях, започвайки от идолопоклонство, минавайки през убийства, магии, кражби и прелюбодейства – пълната гама на грехове. Господ иска от човеците едно единствено нещо – да се покаят. И покаянието е изключително ценно, защото е единственият път за връщане към Бога. Покаяние означава човек да осъзнае какво е направил или какво прави, да разбере, че е грешно и неправилно, да се смири пред своя Творец и пред останалите човеци, да си поиска прошка за греха и да спре да го прави. Само чрез покаяние има прощение на грехове чрез кръвта на Исус, Който плати за всички грехове на човечеството. В покаянието има огромно благословение, то прилича на това човек да опере мръсните си дрехи в кръвта на Агнето Христос, и те отново да станат бели като сняг. Христовата кръв очиства съвестта от всеки грях и от всяко зло. Затова покаянието е изключително ценно, и навсякъде в Новия Завет благата вест започва с думите „Покайте се!“ В покаянието има огромно смирение и Бог поглежда с благоволение на това смирение, и молитвата на покаяние е тази, на която Господ винаги с удоволствие отвръща, както пише в 1 Йоана 1:7-9.

1 Йоана 1:7-9 7 Но ако ходим в светлината, както е Той в светлината, имаме общение един с друг, и кръвта на Сина Му Исуса Христа ни очиства от всеки грях. 8 Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си, и истината не е в нас.9 Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете, и да ни очисти от всяка неправда.

    Бог е изключително щедър към нас и не изисква огромни неща – едно простичко покаяние, смирение и връщане обратно към Него. Ако хората осъзнаваха това, щеше да си спестят много беди, защото липсата на покаяние и закоравяване на сърцата води до по-нататъшни наказания и гняв от Бог, защото Той, освен че е Бог на милостта, е също Бог и на справедливостта, а всяко зло трябва справедливо да се накаже.

    В тази глава човеците не реагират адекватно на Божието наказание с покаяние, а реагират със закоравяване, което е неадекватен отговор, когато Бог наказва някой, и затова ще видим как язвите, бедствията и наказанията продължават. В колко голяма наша полза е покаянието! Защото само ако се покаем ще настъпят освежителни времена от Бог. Нека да го направим сега и днес със следната молитва:

"Господи, моля те, прости ми греховете! Съжалявам за всичко, което съм сторил, с което съм наскърбил Теб и съчовеците. Умий ме с кръвта си и помогни ми да живея живот за теб! Амин!"

    Бог с радост приема нашата молитва и ще отговори с благост и щедрост. Слава да е на Бог, че прощава грехове и днес и очиства с Христовата кръв!

    На фона на всичко това, Божията единствена цел е да спаси човеците и да ги върне обратно към Себе Си. Той има призив към всеки един от нас поотделно и чудесен план за живота на всеки един от нас. Целта е да предадем изцяло сърцата си и живота си на нашия Спасител и да Го последваме в пътя към небето. Нека и ние да откликнем по този начин на призива на Господ и да Го последваме, и Той ще благослови живота ни на тази земя, ще го изпълни със смисъл и ще ни въведе в Своето вечно царство на небето. Така ще избегнем всички тези ужасни неща, за които говорихме в 9 глава на Откровението на Йоана. И пак всичко не свършва дотук, но винаги и във всичко Бог дава надежда.